Bij het nemen van bochten reduceert het ACC automatisch de snelheid, indien dat nodig is en wordt een comfortabele hellingshoek aangehouden. Bij een toenemende hellingshoek wordt de dynamica van het remmen en accelereren beperkt en dat om een rijbare stabiliteit te kunnen verzekeren en de rijder niet te verrassen door abrupt remmen of accelereren. Het BMW Motorrad ACC is een rijhulpmiddel dat de verantwoordelijkheid bij de rijder houdt en hem in staat stelt om ten allen tijde te interveniëren. Dat is belangrijk omdat het nieuwe ACC-systeem alleen reageert op bewegende voertuigen. Stilstaande voertuigen – zoals aan de start van een file – worden niet in acht genomen door het systeem. In die gevallen is het aan de rijder om zelf te remmen.
BMW Motorrad geeft voorlopig nog geen introductiedatum voor het ACC-systeem vrij. Maar wij verwachten alvast dat het systeem z'n intrede zal maken op de grote modellen (S 1000 R, S 1000 XR, R 1250 GS, R 1250 RT, K 1600,...) voor modeljaar 2021.
Foto's: BMW Motorrad Press