Tech: Yamaha stelt Y geautomatiseerd manueel transmissiesysteem voor

Na Honda en BMW komt nu ook Yamaha met een eigen semi-automatische versnellingsbak.

Yamaha lanceert nu de Yamaha Automated Manual Transmission (Y-AMT). Vertaalt naar het nederlands wordt dat een geautomatiseerde manueel transmissiesysteem, of korter een semi-automatische versnellingsbak. Het merk zegt dat het nieuwe Y-AMT-systeem volledig in z’n Jin-Ki-Kanno-filosofie past. Die filosofie stelt dat het rijplezier aanzienlijk verhoogt, wanneer de rijder één wordt met z’n machine. Dat klinkt een beetje Oosters, maar het systeem wil vooral de rijder ‘ontzorgen’.

Omdat je via het Y-AMT-systeem – manueel dan – met de linkerduim en wijsvinger schakelt, kan je je volgens Yamaha beter op andere aspecten van het rijden concentreren. Aspecten zoals daar zijn het sturen en remmen, maar ook het veranderen van hellingshoek, gewichtverplaatsing en het alsmaar veranderende gripniveau waarmee je op gewone openbare wegen voorturend geconfronteerd wordt. Volgens Yamaha is schakelen met de linkerhand dan een stuk sneller dan met de linkervoet die het klassieke schakelpedaaltje bedient.

Op- en terugschakelen gebeurt met de hendeltjes die op de linker stuurhelft gemonteerd staan. Foto: Yamaha Europe Press

Opteer je voor het manueel bedienen van het Y-AMT-systeem dan gebeurt dat via het plus-hendel (opschakelen)  met de wijsvinger en de min-hendel (terugschakelen) met de duim. Voor echt sportief rijden kan het plus-hendel uitgeschoven worden zodat je enkel met de wijsvinger kan schakelen, waardoor de duim de stuurhelft niet hoeft te lossen.

Een beeld van de automatische koppeling (rechts) en de versnellingsbak (links) met daarboven telkens de elektrische actuator waarmee ze respectievelijk bediend worden. Foto: Yamaha Europe Press

Volautomatisch rijden kan ook met het Y-AMT-systeem en dan heb je de keuze uit twee transmissie-modi: D+ voor sportiever gebruik op landelijke wegen e een gewonde ‘D’-modus voor een soepelere schakelervaring, aan lagere toeren. Zelfs in de automatische AT-modus kan je als rijder zelf van tijd tot tijd ingrijpen via de versnellingshendeltjes aan de linker stuurhelft.

 

Met deze schakelaar op de rechter stuurhelft kies je voor een automatische of manuele bediening van de transmissie. Foto: Yamaha Europe Press

De geautomatiseerde koppeling en versnellingsbak worden door een elektrische motor bediend. Het Y-AMT-systeem weegt 2.8 kg.

Yamaha zal in de nabije toekomst het Y-AMT-systeem op een aantal modellen introduceren en dat zowel op sportieve en toermodellen als motorfietsen voor woon-werkverkeer.

 

Tekst: Bart Jacobs

Bron: persbericht Yamaha Motor Europe

Illustraties: Yamaha Motor Europe Press

Video: YouTube.com/Yamaha Motor Europe

 

Geschreven op 25 juni 2024
© Motoren & Toerisme