Motorolie vind je in de winkel in drie soorten: minerale olie, synthetische olie en een mengsel van die twee, bekend als halfsyntheet. Maar ook binnen die soorten zijn er verschillen. Bij minerale olie hangt de kwaliteit af van waar de aardolie vandaan komt, hoe die is geraffineerd en of ze een hydro-crackbehandeling heeft ondergaan. Bij synthetische olie hangt de kwaliteit van de grondstof af: zijn dat poly-alpha-olefins (PAO) of esters, of een mengsel daarvan, en in welke verhouding. Daar kan een fabrikant dus mee ‘spelen’, terwijl hij door minerale en synthetische olie te mengen ook nog een goede olie voor een prettige prijs kan maken: halfsyntheet. Maar fabrikanten hebben nog andere middelen om de kwaliteit van motorolie naar een hoger niveau te tillen: additieven. En daar zitten er heel wat van in motorolie.
VI-verbeteraar
Bij viertaktmotoren is de taak van de olie niet alleen het smeren van de onderdelen, maar ook hitte en vuil afvoeren. Het is dus belangrijk dat de olie snel naar de te smeren plekken kan worden verpompt. Daarvoor moet ze lekker dun zijn. Maar ook niet te dun, want dan wordt de smeerfilm te zwak. Dat is lastig, want olie wordt dunner als de motor heet wordt. Daarom zijn moderne oliën voorzien van een ‘viscositeitsindex-verbeteraar’, met een lang molecuul, dat zich oprolt als het koud is en uitrolt als het warm wordt. Dat zorgt ervoor dat olie minder snel dun wordt als ze opwarmt. Zo heeft een 15W-40-olie koud dezelfde viscositeit als een SAE 15-olie, terwijl hij bij 100°C even dik is als een SAE 40. Olie met zo’n verbeteraar noemt men dan ook een multigrade-olie. Synthetische oliën hebben een stabieler viscositeitsverloop dan minerale olie en hebben dus ook minder VI-verbeteraar nodig. Dat is zeker voor motorfietsen een voordeel, want daarbij draait de transmissie in de motorolie. De VI-moleculen kunnen tussen de tandwielen van de transmissie kapot gemalen worden, waardoor de motorolie bij bedrijfstemperatuur te dun wordt. Synthetische oliën hebben daar minder last van.
Additieven
Aan motorolie worden nog andere additieven of ‘dopes’ toegevoegd. Er zijn dopes voor betere hechting aan metalen, voor minder slijtage, voor een sterkere smeerfilm en voor verlaging van wrijvingsverliezen (friction modifiers). En er zijn dopes om vuilafzetting in de motor te voorkomen en om oxidatie van metalen tegen te gaan. Soms worden bacterieremmers toegevoegd om bacterie- en schimmelgroei te beperken, antioxidanten om te voorkomen dat de olie oxideert en verzuurt, emulgatoren om te zorgen dat de olie water kan binden en andere dopes om te voorkomen dat de olie gaat schuimen. Er zijn in totaal wel honderd verschillende additieven en wel vijftig verschillende additievenpakketten te koop. Motorolie bestaat voor bijna een kwart uit additieven.