Techniek: Harley-Davidson 1250 cc blok

Harley-Davidson introduceerde dit jaar twee radicaal nieuwe motoren: de Pan American en de Sportster. Beide worden aangedreven door een gloednieuw blok, en zijn voorzien van een nieuwe styling en de nieuwste technologie.

 

Tekst: Peter Aansorgh,

Foto’s: Harley-Davidson

 

Als Harley-Davidson een motor ontwerpt, kun je ervan op aan dat die motor een eigen gezicht heeft. Dat zag je direct aan de Pan American, een allroad met unieke karaktertrekken. Veel motormerken kijken bij het ontwerp van een dual-purpose-machine naar de bestverkopende allroad ter wereld, de BMW GS. Dat uit zich doorgaans in de kenmerkende snavel, die onder de koplampunit uitkomt. Zo niet de Harley Pan American: deze motor heeft een uniek uiterlijk. Dat geldt ook voor de nieuwe Sportster, die moet concurreren met de Ducati Diavel, maar toch een heel eigen look heeft, waarin ook stijlelementen van de V-Rod terug te vinden zijn. Eén ding hebben beide motoren gemeen: de nieuw ontwikkelde 1.250 cc V-motor.

Revolution

Die gloednieuwe V-Twin werd het eerst gepresenteerd als krachtbron voor de Pan American. Deze Revolution Max V-Twin heeft een cilinderinhoud van 1.250 cc uit een boring x slag van 105 x 72 mm. Een korte boring-slagverhouding, die aangeeft dat het blok gemakkelijk hoge toerentallen moet kunnen draaien. Het maximum toerental bedraagt 9.500 opm. Daarbij is de gemiddelde zuigersnelheid 22,8 m/seconde. Dat is best hoog, dus veel reserves zitten er dan niet meer in. Toch is het blok getuned voor veel vermogen bij hoge toerentallen, met een indrukwekkend topvermogen van 150 pk bij 9.000 opm en een maximum koppel van 124 Nm bij 6.750 opm. Het motorblok is voorzien van superlichte magnesium motordeksels en maakt gebruik van aluminium cilinders zonder cilinderbussen. Het loopvlak van de cilinders bestaat uit een slijtvaste galvanische coating van nikkel en siliciumcarbide (NiCaSil). De bovenste rand van de gesmede aluminium zuigers zijn geanodiseerd voor een goede slijtvastheid. Ook is er een anti-frictiecoating op het zuigerhemd aangebracht voor een lage wrijvingsweerstand. Zuigerveren met lage aanlegdruk verminderen de wrijving nog verder. Daarnaast worden de zuigerbodems van onderen gekoeld door oliesproeiers.

 

De volledige versie van dit techniek-artikel lees je in de nieuwe Motoren & Toerisme, die vanaf 23 september in de winkel ligt. 

Geschreven op 21 september 2021
© Motoren & Toerisme