Techniek: Helmen

De valhelm beschermt het belangrijkste werktuig van de motorrijder: zijn hoofd. De kans op hersenletsel daalt enorm wanneer je zo’n butsmuts opzet. In de loop der tijd is de helm geëvolueerd, en hetzelfde geldt voor de testnormen: helmen worden tegenwoordige onderworpen aan strenge en uitvoerige testen. En er zijn nieuwe technologieën ontwikkeld om motorhelmen nog veiliger te maken.

Tekst: Peter Aansorgh

Foto’s: archief

De eerste helmen waren bedoeld voor defensieve doeleinden. Volgens de Illias en de Odyssee droegen de oude Grieken al helmen in de gevechten tegen de Trojanen. De botspet bestaat dus al even. Er zijn in Griekenland al helmen uit de 17e eeuw voor Christus aangetroffen. Die waren natuurlijk niet van carbonfiber en styrofoam. Ze bestonden uit een leren muts waarop slagtanden van een wild zwijn waren genaaid. In het Archeologisch Museum van Heraklion bevindt zich een vergelijkbare helm uit 1.400 v.C. Bekend is ook dat Assyrische soldaten in 900 v.C. bronzen helmen droegen. Rond 950 n.C. werden helmen van smeedijzer gemaakt, daarna zijn er talloze vormen en soorten militaire helmen gefabriceerd.

Eerste motorhelmen

De eerste motorrijders droegen geen helm, aangezien ze lopend bij te houden waren. Het werd pas een issue toen motoren sneller werden. Vliegenierskappen en stofbrillen, die vaak tegen kou en stof werden gedragen, boden geen bescherming tegen impacts. De Engelse fabrikant Cromwell, die tropenhelmen voor de Britse koloniale soldaten maakte, produceerde daarom in 1926 de eerste echte motorhelm. In 1940 maakte Cromwell al helmen met een stijve buitenschaal van nylon en hars voor motorordonnansen, in opdracht van het Britse leger. Tegelijkertijd vonden er in Amerika ontwikkelingen plaats. C.F. Lombard, professor aan de universiteit van Southern California, ontwikkelde ook een motorhelm, specifiek gericht op absorptie van impactenergie. De helm had een buitenschaal die energie absorbeerde en over het hoofd verdeelde. Hij was zelfs voorzien van comfort padding. Lombard patenteerde zijn helm in 1953. De eer voor de eerste integraalhelm gaat naar verluidt ook naar de Amerikanen: in 1967 op naam van Bell.

 

De volledige versie van dit artikel lees je in Motoren & Toerisme 2-2022 die vanaf 21 april in de winkel ligt.

Geschreven op 19 april 2022
© Motoren & Toerisme