Met of zonder duo?
De eerste rijsessie in rijmodus “SPORT” afgewerkt, de softste modus van de Tuono. Nu zo soft is het zeker niet, het is niet het niveau waarmee je maar met een halve paardenstal rondrijdt. Het verschil ten opzichte de andere modi zit hem voornamelijk in de gasrespons en de standaard instellingen. Het verschil naar modus Track was dan wel een positieve stap naar meer en beter. Het tempo lag ook al wat hoger na aftasten hoe de Tuono het doet op afgesloten omloop. De gasrespons was al wat directer, met minder dode momenten juist voor de acceleratie bij het uitkomen van een bocht. De tractiecontrole werd ook enkele malen eventjes aangesproken. Dat werkt dus ook naar behoren en vooral, het geeft vertrouwen om het gas er nog iets vroeger en iets harder op te zetten. Daar bovenop draagt de anti-wheeliecontrole ook zijn steentje bij. Ik kan je verzekeren dat zonder die setting het gas regelmatig minder hard zou opengaan. De versnelling die de motor heeft doet het voorwiel zonder enige moeite van de grond komen. Wil je toch van die sensatie genieten, geen probleem, de ‘Anti Wheeling Control’ is te deactiveren door met de minknop (linker stuurhelft) enkele seconden ingedrukt te houden vanuit AWC level 1. Bijkomende voorwaarde is dat de tractiecontrole geactiveerd is.
Dat het de bedoeling is om met de Tuono sportief te rijden wordt nog eens extra geaccentueerd door de zithouding, meer bepaald de positie van de voetsteunen. Bekijk je ook de chassiskarakteristieken van de RSV4 en de Tuono, dan merk je amper enig verschil op. De zithoogte is 26mm lager dan op de RSV4, maar de wielbasis is dan weer 6mm langer. Hoe dan ook, die gegevens maken het sportief rijden met de Tuono alleen maar aangenamer. Cruisen en stadsverkeer wordt dan een meer vervelend verhaal. De voetsteunen zijn te dicht bij het zadel en te ver naar achter gemonteerd om van een zekere mate van comfort te genieten. Voor de duo…, is er een probleem. Er zijn weliswaar voetsteunen voorzien, maar het ontbreekt aan een duozadel. Dus moet er een duozadel worden voorzien of de duo voetsteunen worden gedemonteerd en zal de vraag van een duo of niet zich ook niet meer stellen.