Voor het modeljaar 2020 heeft Beta enkele wijzigingen doorgevoerd in het enduro-gamma. Samen met andere geïnteresseerden kon ik van het Beta Enduro-gamma proeven op het Fort van Koningshooikt.
Mijn enduro-ervaring is eerder beperkt, om maar niet te zeggen onbestaande. Toch doe ik niets liever dan met de alleskunners een onverhard pad inslaan. Natuurlijk gaapt er nog een groot gat tussen deze twee vormen van offroad-rijden. Maar daar probeer ik niet te veel over na te denken, want je moet immers ergens beginnen. Beschouw dit artikel daarom niet als de absolute waarheid, maar eerder als het verslag van een kennismaking met deze fantastische tak van het motorrijden.
Klein beginnen
Volgens de wetten van de oplopende cc-ladder, begin ik met een bescheiden 125cc tweetakt. Nu ja, met dat bescheiden valt het wel mee. Meteen verrast het pittige vermogen me en besef ik dat ook deze motor alle respect verdient. Bengt Laeremans, de Belgische agent van Beta Motorcycles én voormalig GP-crosser, is zo vriendelijk om de eerste ronde voor te rijden zodat ik zeker niet verdwaal in het bos. Aftastend begin ik eraan en al bij de eerste steile helling is m’n momentum te zwak om tot boven te geraken en val ik stil, het is een beetje gênant, maar tijdens de tweede poging lukt het wel. Naarmate ik het parcours en de pittige tweetakt beter leer kennen groeit m’n vertrouwen snel. Het is vooral de motorfiets die zich makkelijk laten sturen en vergevingsgezind is, telkens verleg ik m’n limiet en probeer ik net iets sneller de heuvels te beklimmen. Na vijf ronden heb ik het gevoel deze motor al jaren te kennen. Het lage gewicht en het pittige motorblok zorgen samen voor een speels karakter. Ik twijfel of ik de andere motoren nog moet testen want ik amuseer me te pletter met deze miniem. Als 125cc is dit de ideale motor om te beginnen voor een amateur als mij. Nog interessanter nog is het feit dat je met een A1-rijbewijs ook gewoon de weg kan met dit endurootje. Volgens Bengt komt deze motorfiets het best tot zijn recht op de snelle circuits. De topsnelheden van de verschillende Beta-modellen schurken tegen elkaar aan. De 125 verliest echter terrein bij het optrekken, en moet het zo afleggen tegen de grotere modellen, die weinig verassend meer koppel hebben.