Throwback Thursday: Aprilia Dorsoduro 1200 vs KTM 990 SM-R

In het maartnummer van 2012 speelde de M&T-redactie twee zogenaamde ‘hypermoto’s’ tegen elkaar uit: de Aprilia Dorsoduro 1200 en de KTM 990 SM-R. Een ideale gelegenheid om een Italiaanse en Oostenrijkse receptuur, voor in wezen hetzelfde ‘gerecht’, met elkaar te vergelijken.

Eén ding hadden beide machines alvast gemeen, ze werden beiden door een V-twin aangedreven. Op de Aprilia had die motorconfiguratie een cilinderinhoud van 1197cc, terwijl de Oostenrijkse LC8 het met net geen liter (999cc) moest doen. Dat verschil van bijna 200cc aan longinhoud vertaalde zich ook in het vermogen. De Aprilia had een piekvermogen van 130 pk (aan 8.700 opm), terwijl de KTM 116 pk (aan 9.000 opm) produceerde. Ook qua koppel kon de Italiaan de beste cijfers – 115 Nm (aan 7.200 opm) tegenover 97 Nm (aan 7.000 opm) voor de KTM – voorleggen.

 

Ook qua rijwielgedeelte was er een duidelijk verschil tussen de motorfiets uit Noale en die uit Mattighofen. Zo combineerde het frame van de Aprilia stalen buizen met aluminium schetsplaten, terwijl de KTM volgens de gewoonten van het huis een chroommolybdeen vakwerkframe had. Het Duitse Sachs tekende voor de vering op de Dorsoduro, bij KTM was de veringleverancier uiteraard WP.

De zwaardere motor van de Dorsoduro liet zich ook opmerken in het gewicht. Droog woog de Aprilia 210 kg, dat was 18 kg meer dan het gewicht dat KTM opgaf voor de 990 SM-R, en dat getal was dan nog ‘halfdroog’. Op één punt waren Aprilia en KTM volledig aan elkaar gewaagd: de bandenmaten. Vooraan werd op beide motorfietsen een 120/70 R17 exemplaar gemonteerd, achteraan was dat 180/55 R17.

Was de Aprilia ontegensprekelijk de sportiefste van het duo, dan had de M&T-redactie toch een lichte voorkeur voor de KTM en dan vooral vanwege z’n inzetbaarheid voor “het leven van alledag”.

Prijzen 2012:

Aprilia Dorsoduro 1200: € 13.190 (BEL) – 14.210 (NED)

KTM 990 SM-R: € 11.490 (BEL) – 13.299 (NED)

 

Tekst: BJ

Foto’s: Archief Motoren & Toerisme/Beetlestar

Geschreven op 17 maart 2022
© Motoren & Toerisme