Throwback Thursday: Honda Shadow Spirit DC

In juni 2007, da’s dus alweer 15 jaar geleden, kon je de test van de Spirit-versie van de Honda Shadow, of beter gezegd de Honda VT 750 DC Shadow Spirit in M&T lezen. Europa had een hele tijd moeten wachten op de Spirit-versie van de Shadow, die in 'The Good Old US of A’ reeds 6 jaar eerder op de markt kwam. Honda bracht meteen twee Shadow Spirits op de markt. De stoere C-versie, met dikker voorwiel en langer achterspatbord en de verfijndere DC-versie die M&T beproefde.

Was de Shadow Spirit gloednieuw – Voor België dan toch – dan was z’n motorblok dat helemaal niet. De vertrouwde, 750cc 52° V-twin was in 2007 net geen kwarteeuw oud! Het verschil met de krachtbron van de klassieke Shadow zat ‘m bij de Spirit-versie in de keuze voor brandstofinjectie. Ondanks de toevoeging van injectie, moest je ook van deze Shadow geen wereldschokkende prestaties verwachten. Een maximaal vermogen van 46 pk (aan 5.500 opm) en een dito koppel van 65,1 Nm (aan 3.000 opm) stonden op de officiële fabrieksopgave te lezen. Maar dat zal de gemiddelde Shadow-rijder wellicht koud gelaten hebben, want de Honda was eigenlijk een no-nonsense cruiser.

De V-twin krachtbron huisde in een stalen buizenframe. Omdat gebruiksgemak hoog in het vaandel stond bij het ontwerpen van de Shadow had de Cruiser een cardanas als eindoverbrenging. Honda voorzag de Shadow Spirit van twee zogenaamde ‘shotgun’-uitlaatdempers, die als blikvangers fungeerden. Verder liep ook het achterste spatbord minder ver naar beneden door.  Het 21-duims voorwiel oogde niet alleen groter, maar ook ‘slanker’ en gaf de Shadow Spirit DC iets van een klassiek chopper-look.

De gebruiksvriendelijkeid  van de cardanaandrijving en de bewezen betrouwbaarheid van het V-twin motorblok pleitten destijds uiteraard  voor de Shadow Spirit. Toch plaatste M&T ook een paar kanttekeningen bij deze Honda. Met een duozit rijden, reizen of snel(ler) op je bestemming zijn waren werkpuntjes op deze Shadow.

De Shadow Spirit DC kwam in twee verschillende kleuren: Glory Red en Graphite Black. In België kostte deze Honda Custom in 2007 exact € 7.500, in Nederland was dat € 8.440.

 

Tekst: BJ

Foto's: Archief M&T

Geschreven op 16 juni 2022
© Motoren & Toerisme