Throwback Thursday: Yamaha BT1100 Bulldog vs Voxan Scrambler

Voor het modeljaar 2002 lanceerde Yamaha een bijzondere machine, de BT1100 Bulldog. Een door een V-twin aangedreven naked. Het was niet de bedoeling om met de Bulldog in eigen huis tegen de V-Max te concurreren, wel om chopper- en cruiserrijders aan te trekken en ze warm te maken voor een actievere rijstijl.

In het februarinummer van 2002 vergeleek Motoren & Toerisme de nieuwkomer van Yamaha met de Voxan Scrambler. Bij het hippe Franse merk had men de vinger destijds goed aan de pols toen ze een jaar eerder als eerste een scrambler lanceerden. De hele neo-retro-hype moest dan nog goed én wel beginnen.

De Yamaha BT 1100 had een luchtgekoelde 75° V-twin van 1.063 cc als motor. De dikke V-twin was met een maximaal vermogen van 65 pk (aan 5.500 opm) en een koppel van 88 Nm (aan 4.500 opm) eerder ‘tam’ te noemen. De Bulldog ging aan € 9.300 (BEL) of € 9.590 (NED) over de toonbank.

 

Voxan opteerde ook voor een V-twin als krachtbron, maar dan een met een blokhoek van 72° en vloeistofkoeling. De Franse motor was goed voor 85 pk (aan 7.500 opm) en 109 Nm (aan 6.500 opm) uit 996 cc.  De Scrambler kostte destijds € 9.792 (BEL) of € 10.886 (NED).

 

Tekst: BJ

Foto's: Archief M&T

Technische gegevens en prijzen: Alle Motoren 2002

 

Geschreven op 17 februari 2022
© Motoren & Toerisme