Ik sprak Timo Resch, Global Sales Director van BMW Motorrad een eerste keer in januari op het salon in Brussel. Op de EICMA een klein jaar later zetten we onze conversatie na de presentatie van MY20 van BMW verder.
BMW heeft in het verleden met beperkt succes de cruisermarkt al eens proberen veroveren met de R 1200 C, ondertussen om de fouten redenen uitgegroeid tot een cultbike. Waarom zetten jullie nu met de R 18 de aanval opnieuw in?
Om te beginnen is het veroveren van nieuwe segmenten iets wat BMW in het verleden zo succesvol heeft gemaakt. Tien, vijftien jaar geleden had BMW een heel specifiek imago. Dat hebben we afgeschud met de lancering van de heel sportieve S 1000 RR. Daarna zijn we met onze scooters ook sterker aanwezig geworden in de Urban Mobility en zo hebben we onze portefeuille verbreed. En als we dan nu naar de wereldwijde markt kijken, is het grootse segment bij motoren boven 500 cc het cruisersegment. Dus lijkt het ons zeer logisch om net daar de grenzen van ons merk verder te verleggen. We doen het ook niet om iemand te bekampen, maar omdat we denken dat we daar zelf een heel authentieke meerwaarde kunnen bieden. De eerste reacties op de R 18 Concept geven ons daar ook vertrouwen voor.