Triumph is niet te stoppen

Ondanks de onzekerheden over een nakende brexit blijven de Engelsen nieuwe Triumphs uit hun hoed toveren. 

Voor hun laatste model halen ze een naam van de plank die in 1938 in het vooroorlogse motortijdperk een ware revelatie betekende voor het Britse merk en de hele industrie. De originele Speed Twin verraste de wereld met de eerste succesvolle parallel twin, verpakt in een dynamisch chassis. Al snel kreeg de motor de flaterende woorden naar het hoofd geslingerd van de eerste echte ‘riders bike’ te zijn. 

2019 speed twin static 2

Nu zijn we tachtig jaar verder en de technologie heeft allerminst stilgestaan. Ondanks de klassieke looks krijgen we alle technologie die we kunnen verwachten van een wereldspeler in een 1200cc-pretpakket: denk aan leds, ABS, tractiecontrole, USB-aansluiting, rijmodi enzovoort. Het blok is geleend van de Thruxton en levert 97 pk bij 6.750 opm, 112 Nm bij 4.950 opm en is vergezeld van een warme parallel-galm. 

2019 speed twin riding 2

Triumph belooft net als zijn voorganger dat dit alles wordt aangeboden in een dynamisch chassis. De rijdershoogte is 807 mm zodat niemand wordt uitgesloten en de Speed Twin heeft een aangepast dieet gevolgd om 10 kg af te vallen tegenover de Thruxton. Dubbele Brembo’s vooraan en één achteraan verraden dat het remgedeelte alvast geen punt van kritiek zal worden. Een soepele voorvering en een dubbele achtervering, waarvan de voorspanning regelbaar is, moeten een gewenste combinatie geven tussen comfort en sportieve rijeigenschappen. 

2019 speed twin riding 3

Met meer dan tachtig unieke opties past Triumph helemaal in deze individualistische tijden, waarin iedereen de kans moet krijgen om zich te onderscheiden . Niet dat de Speed Twin deze opsmuk nodig heeft, want hij ziet er van nature al zeer gelikt uit. Als de beloofde rijeigenschappen kloppen, dan heeft Triumph wederom een mooi product neergezet in deze retro-tak van de motorindustrie. 

Geschreven op 11 december 2018
© Motoren & Toerisme