Bij de introductie worden meteen twee modellen voorgesteld, de XC voor allroad & offroad en de XE met nog meer focus op het ruige terrein. De bekende Bonneville tweecilinder zorgt met het specifieke scrambler-geluid voor een vermogen van 90 PK en 110 Nm bij 3.950 opm.
Het is niet onlogisch dat Triumph met dit model komt, want het Britse merk stond aan de basis van de Scrambler scene in de jaren 60. De vroege Triumph modellen waren de originele desert sleds waar Steve McQueen graag de woestijn mee verkende. In 2006 komt Triumph met een moderne interpretatie van de Scrambler en geeft daarmee het startschot van de meest recente evolutie in motorenland, de invloed van retro elementen uit de jaren 60.
Laat je niet misleiden door de retrolook, want de motor heeft zo goed als al de laatste technologie die je vandaag kan verwachten op een motorfiets, en meer. Een greep uit de lijst: TFT-dashbord, 6 rijmodi, integrale LED-verlichting, intuïtieve en verlichte schakelaars met joystick, sleutelloos starten, cruise control, USB-oplaadpunt, koppelingsbekrachtiging, geïntegreerde telefoon-en muziekbediening, …