Triumph testrijdt de TE-1

Elektrisch rijden wordt stilaan een dwingend gegeven, en ook motorproducenten beseffen dat ze vroeg of laat op de batterijkar zullen moeten springen. Triumph kondigde in die context in maart 2021 al aan dat ze met een aantal gespecialiseerde partners zoals Williams en de universiteit van Warwick werkten aan een elektrisch prototype de TE-1. Nu blijkt dat die TE-1 ondertussen al een tijd rondrijdt als testvoertuig.

Zoals Triumph het zelf aankondigt is de TE-1 geen voorloper van een mogelijk productiemodel, maar wel een platform waarop ze al hun technologie kunnen testen, en van waaruit mogelijke productiemodellen kunnen groeien. Daarnaast moet het zowel voor de eigen ingenieurs als voor het brede publiek het bewijs zijn dat de samenwerking zijn vruchten afwerpt. En de cijfers wijzen in ieder geval wel in die richting.

Aardig knallen

De TE-1 heeft een styling die duidelijk aan het bestaande nakedgamma van Triumph appelleert, maar nog belangrijker is natuurlijk de technologie onderhuids. De borstelloze elektromotor levert een erg stevige 130 kw (175 pk) en 109 Nm koppel die natuurlijk instant beschikbaar is. Met die prestaties knalt de 220 kilogram zware machine in 3,5 seconden naar 100km/u. Triumph beweert dat het de prestaties van de Speed Triple in een motor die aanvoelt als de compactere Street Triple heeft kunnen lepelen. Dat klinkt in ieder geval niet slecht.

Energica

Dat klinkt dus mooi, maar is het ook praktisch bruikbaar, want de range blijft bij elk nieuw elektrisch model de vervelende olifant in de kamer. Triumph beweert dat ze een range van 160 km halen gemeten volgens de officiƫle WMTC-standaarden. Regeneratieve remkracht draagt bijvoorbeeld bij aan de batterijduur. En ook op gebied van laadtijden wil Triumph bakens verzetten.

Zo kan je dit prototype snelladen in 20 minuten tot 80% van de  batterij. Dat maakt dat je aan een koffiepauze genoeg hebt om weer 130 kilometer te kunnen knallen. Met deze cijfers komt Triumph wel nog niet echt in de buurt van de productiemotor van Energica, de Experia die we onlangs konden testen. Die is een stuk zwaarder en minder krachtig, maar doet wel 60 kilometer meer met een batterij. Maar beide producenten bewijzen dus dat er snel stappen worden gezet.

Geschreven op 12 juli 2022
© Motoren & Toerisme