Tweedehandsmarkt groeit opnieuw, maar is nog niet hersteld

Voor het eerst werden in België op een jaar tijd meer dan 28.000 nieuwe motoren ingeschreven. Dat is een stijging van 11,7 % tegenover vorig jaar en een absoluut record. “Nieuwe motorfietsen zijn opnieuw vlot leverbaar en dat zie je in de cijfers: ten opzichte van 2022 bedraagt de stijging zelfs +14,8%. Daarmee is 2024 het beste van de afgelopen 15 jaar geworden, ondanks de overvloedige regen”, vertelt Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO. Het verhaal op de tweedehandsmarkt is echter minder positief.

Op de tweedehandsmarkt werden vorig jaar 59.974 motoren verkocht, een stijging van 5,9 % tegenover 2023. Maar vergelijk je de cijfers van 2024 tegen die van 2022 - het jaar voor de verplichte technische keuring werd ingevoerd - dan blijkt dat de verkoop nog altijd -26,4 % lager ligt dan toen.

"Wanneer we de inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse inschrijvingen optellen, dan merken we dat 2024 met zijn 90.328 stuks het 6.321 eenheden beter doet dan vorig jaar maar nog altijd 17.813 exemplaren achterloopt op 2022. En dat betekent een afkalvende markt, met alle gevolgen van dien voor de sector", stelt Filip Rylant.

Gewesten en provincies noteren stilaan groene cijfers

Vlaanderen betekende met 60,5 % ook in 2024 het grootste aandeel in de tweedehandsmarkt, met Wallonië op 32,2% en Brussel op 7,4%. 

Op provinciaal niveau waren er in 2023 nog bloedrode kaarten te zien, maar intussen is het tij wat gekeerd. Er zijn namelijk stijgingen in alle provincies te noteren, van een bescheiden +3,0 % in Limburg tot +10,1 % in West-Vlaanderen.

Let op: we noteren verbeteringen in vergelijking met een barslecht 2023, toen de markt helemaal in elkaar was gezakt, maar niet in vergelijking met 2022.

Motoren met grote cilinderinhoud stijgen het sterkst

De tweedehandsverkoop steeg in alle klassen ten opzichte van vorig jaar, maar opnieuw zitten de sterkste stijgers in de zwaarste klassen: meer dan +10 % vanaf 751cc, +5 % tussen 126 en 750cc, en slechts +1,2 % bij de 125cc. TRAXIO geeft als mogelijke verklaring dat de meerkost van de technische keuring makkelijker verrekend zou kunnen worden bij duurdere motoren dan bij lichte en goedkopere modellen. Ook de instroom van de populaire BMW R1200GS en R1250GS op de tweedehandsmarkt – als gevolg van de lancering van de nieuwe R1300GS - speelt hier wellicht mee.

Goed om weten is dat de 125cc-klasse op de tweedehandsmarkt met 31,5% aandeel de grootste blijft. Een goed teken, omdat beginnende motorrijders vaak in deze klasse zitten.

Opvallend is ook dat Honda voor het tweede jaar op rij het best verkopende motormerk in België blijft, zowel van nieuwe motoren als tweedehandsmotoren.

Tekst: Maarten Van Caesbroeck

Persbericht en cijfers: TRAXIO

Geschreven op 9 januari 2025
© Motoren & Toerisme