Het lijkt alsof elk product tegenwoordig één grote smartphone is of er tenminste bestuurd door moet kunnen worden. Het gaat zelfs zo ver dat Harley Davidson de Consumer Electronics Show in plaats van een motorbeurs gebruikt om zijn langverwachte LiveWire voor te stellen.
Op zich niets verkeerd mee, want het is niet zo maar een beurs. Heel het gebeuren vindt plaats in Las Vegas en is uitgegroeid tot invloedrijkste elektronica beurs ter wereld. Elk jaar worden hier de meest verassende technologieën voorgesteld, de één al wat gekker dan de ander. Het is daarom dat de LiveWire er niet misstaat. De vergevorderde samenwerking met Panasonic in verband met de connectiviteit verklaart voor een groot deel waarom ze dit podium gebruiken.
Maar nu, de cijfers waar iedereen al lang op wacht en die er echt toe doen. Allereerst het bereik, de grootste hindernis voor elke constructeur die zich waagt aan een elektrisch project. De batterij zou het 110 miles uithouden of omgerekend 177 km. Geen verkeerde cijfers in de hoop dat deze cijfers effectief kloppen en niet zijn opgemeten onder onrealistische omstandigheden. Over de grootte van de batterij wordt niet gesproken. De acceleratie van 0 naar 96 km/u zou in slechts 3,5 seconden kunnen en de versnelling stopt bij 177 km/u. Je hebt 40 minuten de tijd voor een koffiepauze terwijl de batterij zich tot een geruststellende 80 procent kan volladen aan een snellader.
Een hellingshoekgevoelige tractiecontrole zorgt ervoor dat het instant beschikbare koppel niet te bruusk op de weg wordt losgelaten, hoeveel koppel exact is ons voorlopig nog onbekend. ABS cornering vervolledigt de veiligheidslijst. Geïnteresseerde kopers kunnen kiezen uit drie kleuren: yellow fuse, orange fuse en vivid black.
De LiveWire is beschikbaar in de Verenigde-Staten vanaf 29.799 dollar en zal rond augustus van dit jaar geleverd worden. Update: In België en Nederland zal de LiveWire ook in 2019 beschikbaar worden voor een prijs van 34.000,00 euro incl. BTW.
Onderstaand filmpje licht toe waarom de LiveWire niet misstaat op de CES: