Ninja rules
Met deze drie vaandeldragers staat het sporttoersegment er weer helemaal en wie graag comfortabel en snel reist kan op beide oren slapen. De toekomst met een lichtere R 1300 RS, die er meer dan waarschijnlijk wel zal komen, lijkt ook verzekerd. Ondertussen is vooral de keuze tussen de bestaande RS en de Kawasaki aan de orde. De Soes tapt immers uit quasi exact hetzelfde vaatje als de Ninja, maar doet dat overall toch een stuk minder goed. Hij oogt origineler, is iets goedkoper ( € 14.299,00) en voelt wat krachtiger aan, maar op alle andere domeinen moet hij toch de duimen leggen tegen de beter uitgebalanceerde Kawasaki (€ 15.249,00). Die Ninja komt dan ook in de clinch met de BMW, die een vanafprijs heeft die nog eens ruim duizend euro hoger ligt. Wil je de Duitse extra’s zoals het ESA, die zeker qua rijgedrag en comfort het verschil kunnen maken, dan moet je daar toch nog enkele duizendjes bijtellen en dan helt voor mij de balans over naar de fraaie en pittige viercilinder, die je snoeihard, maar wel perfect vertrouwenwekkend overal heen brengt. Maar als de kelderkracht van een boxer meer je ding is en de afwerking nog net iets hoger mag, hou ik je zeker niet tegen.