Harley-Davidson zat de afgelopen maanden in zwaar weer. Teruglopende verkoopscijfers in eigen land, het mikpunt van verhoogde Europese invoertaksen, sociale onrust en de toorn van Donald Trump, brachten het merk aan het wankelen. Maar kijk, daar onthult de iconische constructeur z’n middellange termijnplanning. Een poging om ongeruste aandeelhouders te sussen, of gewoon de keiharde ambitie van een 115 jaar oud ‘monument’ van een merk.
Wat ook het geval mogen zijn, uit de vandaag voorgestelde toekomstplannen blijkt dat Harley-Davidson de komende jaren niet gaat stilzitten. Logisch ook want, Harley’s oorspronkelijke doelgroep wordt steeds ouder en heel wat Harley-rijders haken gewoon af. Vandaar ook het feit dat de Amerikaanse verkoopscijfers kwartaal na kwartaal kelderden. Iets wat overigens niet het geval is in Europa waar het merk nog steeds terreinwinst boekt, zij het dan met iets kleinere schreden dan ooit het geval was.
Harley’s toekomststrategie luidt ‘More Roads to Harley-Davidson’ en omvat drie speerpunten: nieuwe producten, een bredere ontmoetingsvlak tussen het merk en z’n (toekomstige) klanten en een sterker dealer-netwerk. The Motor Company broedt op een hele reeks nieuwe producten om nieuwe klantenbestanden aan te boren. Zo zal Harley-Davidson in de toekomst naast een gloednieuw adventure-model, ook een nieuwe custommachine en een streetfighter op de markt brengen. Qua krachtbron wijkt Harley-Davidson daarbij niet van het vertrouwde en beproefde V-twin-recept af.
Livewire
Harley stelde de Livewire reeds in 2014 voor en toerde daarna met z’n eerste elektrische model door Noord-Amerika en Europa. Een toernee die duidelijk meer positieve dan negatieve reacties uitlokte bij Harley’s publiek. Vanaf 2019 komt de machine nu echt op de markt.