Veelgemaakte fouten en tips voor je motorexamen

Of je nu jong of oud bent, een motorexamen brengt altijd stress met zich mee. Ook rijinstructeurs zien hoe de zenuwen vaak hoog oplopen bij hun leerlingen. Ik sprak met een instructeur van rijschool Mercator Rotselaar. Hij deelt de meest voorkomende fouten op het motorexamen en geeft handige tips om die te voorkomen.

Een beetje je-m’en-foutisme

“Ik geef al dertien jaar les en merk dat de druk steeds hoger wordt. Op beide onderdelen van het examen spelen zenuwen een grote rol. Tijdens groepslessen zien we vaak dat het goed gaat, soms zelfs heel goed. Maar tijdens het examen lijkt het soms alsof bij sommige leerlingen het licht uitgaat. Ik vertel mijn leerlingen altijd dat het niet erg is om te zakken, en probeer wat je-m’en-foutisme in te brengen. Er zijn ergere dingen in het leven.”

Privéterrein: waar gaat het fout?

“Het is moeilijk om één specifiek punt aan te wijzen. Sommige leerlingen doen de oefeningen moeiteloos, maar halen toch hun twaalf seconden niet. Dan moet je een knop omzetten in je hoofd. Bij de acht komt alles samen: goed kijken, de koppeling beheersen en de motor onder controle houden. Als er iets misgaat, is het vaak hier. Goed blijven kijken is cruciaal. De uitwijkoefening draait om lef, niet om moeilijkheid. Oudere mensen denken vaak meer na dan jongeren, wat het lastiger kan maken. De oefeningen worden gedaan tegen 50 km/u, wat ook de snelheid is in de bebouwde kom.”

Privéterrein: tips

“Mijn grootste tip: blijf altijd goed kijken. Dit is heel belangrijk bij motorrijden en kan veel fouten voorkomen. Om stress te verminderen, adem goed in en uit voordat je begint. Zorg er ook voor dat je bij snelle oefeningen niet te traag rijdt.”

Openbare weg: waar gaat het fout?

“Bij ongeveer 20% van de gezakten komt het door gebrek aan motorbeheersing. Je moet de controle hebben over de motor en rustig kunnen rijden aan een kruispunt. Ongeveer 80% zakt vanwege verkeersregels: borden over het hoofd zien, voorrang missen of te snel rijden. Let op de snelheidsborden buiten de bebouwde kom. Als er een andere snelheid geldt, moet dit altijd herhaald worden. Verkeersregels zijn er om te volgen.”

Openbare weg: tips

“Kijk rond je en let op de borden. De laatste maand voor je examen oefen je het beste zonder navigatie, om weer te leren kijken. Geef borden een naam om ze beter te onthouden, bijvoorbeeld ‘het gele bord met de witte rand': ik zit op een voorrangsweg. Let ook goed op je positie op de weg. Blijf weg van de witte lijn, vooral in bochten. Het is ook handig als je al een autorijbewijs hebt; door die ervaring heb je meer verkeersinzicht en gebruik je sneller je gezond verstand.”

Met deze tips vergroot je je kans op slagen aanzienlijk. Veel succes met je motorexamen!

Tekst en foto's: Runa Swiggers

Geschreven op 31 juli 2024
© Motoren & Toerisme