Pijn in het hart
Mijn 990 SMT had ik recent met een kleine 70.000 kilometer op de teller en toch een beetje pijn in het hart verkocht, maar de nieuwe eigenaar was zelf ook best geïnteresseerd in een robbertje oud vs. nieuw. Ik kan alvast verklappen dat hij zich allerminst bekocht voelt. Als je de cijfers op papier bekijkt is dat ook heel logisch. De tijd lijkt weinig invloed te hebben gehad op de theoretische waarden. Al was de oude toch ruim 10 pk sterker en kon hij een goede 3 liter meer benzine in de tank opslaan. Het gewicht, de zithoogte, wielbasis, wielmaten, remschijven en veerweg bleven wel nagenoeg identiek. Al doet de oude het wel met 48 mm vorkbenen in plaats van de 43 nu, WP blijft natuurlijk de huisleverancier. Stilistisch is er duidelijk wel wat veranderd met de toevoeging van het hoge spatbord, de enkele uitlaat en de strakkere lijnvoering die KTM gaandeweg in het hele gamma doortrok.
De integrale versie van deze vergelijkingstest lees je in het novembernummer van Motoren & Toerisme.