Vergelijkingstest: A2-ladies vs. A2-streetfighters

De machines:
Kawasaki Z400, Yamaha MT-03, BMW G310R, Orcal SK300 & Voge 500R

De rijders:
Chloé, Danae, Febe en Meen

 

A2-motoren zijn momenteel alomtegenwoordig. Zowel lichte opstappers en halfzware alleskunners, als geknepen zware bolides. Je kan al deze machines kritisch laten onderzoeken door een team grijnzende reporters, maar evengoed door een jeugdiger team jonge dames die net hun A2-rijbewijs hebben verzilverd. En met ‘net verzilverd’ bedoelen we ‘één week’. Ladies … hier zijn de sleutels.

Tekst en foto’s: Pieter Pacques

Zowat alle merken zitten in de A2-sector midden in de concurrentiestrijd, werken dapper met hun ellebogen en bekijken de concurrentie met- argusogen. En dat is maar best ook, want er zijn verdraaid veel leuke machientjes te vinden. Verse A2-motards staan eveneens danig te trappelen om de baan op te mogen gaan, getuige de pittige wachtlijsten bij rijscholen. Vermoedelijk zullen we in 2021 niet alle lichte opstappers kunnen testen, daarvoor zijn het er te veel, maar we hebben toch een puike verzameling lichte streetfighters bij elkaar getoverd vanuit China en Japan, aangevuld met een ‘multiculturele’ Europeaan.

Street credibility

Vooraleer we effectief van start gaan met het jonge testteam, wordt een doordachte en duidelijke briefing gegeven door motorcoach Wim Depraetere. Algemene richt- en rijlijnen, hellingshoeken, drukpunten, … noem maar op. Sporadisch merk ik een afgebogen blik naar de blinkende machines, maar verder is het een en al aandacht. Het zal een hele brok concentratie van onze rijdsters vergen, om twee volledige dagen in het zadel te zitten, geregeld van machine te veranderen, rijtechniek bij te schaven en ondertussen ook nog alert genoeg te blijven om gerichte feedback te kunnen geven. Ondertussen begint ook duidelijk te worden waar hun motorische interesses en verwachtingen van de machines naar gericht zijn. Eigenlijk wijken die niet af van de gemiddelde (lichtjes vergrijzende) motard. Dag één staat in teken van hun street credibility en om het vertrouwen op te pompen, op dag twee staat een vlotte, praktische interactie tussen de machines, de baan en hun kennis centraal.

Dan de motoren. De Chinese delegatie bestaat uit de Voge 500R en de half-Franse Orcal SK03, respectievelijk een 190 kg wegende 471 cc paralleltwin met 46,2 pk (8.500 opm) en 42,5 Nm (7.000 opm) en een 163 kg lichte 292 cc, 27,2 pk (8.500 opm), 26,5 Nm (8.500 opm) eenpitter. De Japanse afgevaardigden zijn ditmaal de Kawasaki Z400 en de Yamaha MT-03, twee geduchte en absoluut niet te onderschatten kleppers. De 167 kg ‘zware’ Kawa heeft de beproefde 399 cc paralleltwin van 45 pk (11.000 opm) en 38 Nm (10.000 opm) en de Yam klokt af op 168 kg, met een 321 cc twin van 42 pk (10.750 opm) en 29,6 Nm (9.000 opm). BMW mag als enige (semi-)Europese verdediger aantreden met een 313 cc eencilinder met 34 pk (9.250 opm) en 28 Nm (7.500 opm) van 164 kg.

De eerste twee dames krijgen communicatiemiddelen ingebouwd in hun helm en we verlaten Leuven via bochtige en achterliggende baantjes, richting zuiderse regionen. Niet al te veel kilometers dit weekend, we houden het op een kleine tweehonderd per dag. Testrijdster nummer een gaat voorop, gevolgd door motorcoach Wim, die onmiddellijke en constante feedback geeft. Vlak daarachter rijdster nummer twee, die alle tips & tricks kan meevolgen. Achter dit motorisch trio volgen dan de overige amazones. Om de zoveel kilometers veranderen de rijposities, de ‘oortjes’ en de machines.

 

De volledige versie van deze A2-reisvergelijkingstest lees je in het juni-nummer van Motoren & Toerisme dat vanaf donderdag 3 juni in de winkel ligt.

Geschreven op 2 juni 2021
© Motoren & Toerisme