Ik haalde mijn A2-rijbewijs op mijn 22ste en rijd nu bijna twee jaar. Motorrijden betekent voor mij vrijheid: kampeerspullen en wandelschoenen op de motor binden en gewoon vertrekken. Daarom koos ik voor een lichte adventuremotor, en daarbij viel mijn oog op de KTM 390 Adventure. De Oostenrijker combineert opwinding, betaalbaarheid en voldoende ruimte voor mijn spullen. Toch ben ik zeer benieuwd wat de concurrentie te bieden heeft.
Vandaag begin ik met de Honda NX500. De tweecilinder klinkt beter dan de eencilinder van mijn KTM. De motor voelt behendig aan en de remmen zijn de beste die ik ooit heb gehad op een A2-motor. Met mijn lengte van 1.70 m voelt de iets lagere hoogte vergeleken met mijn KTM goed aan. Hoewel de Honda technisch fantastisch is, zou ik hem niet kopen; hij mist wat karakter en opwinding.
De Rieju Aventura 500 verraste me het meest. Met een rijklaargewicht van 230 kg en een imposante gestalte oogt hij intimiderend, maar als je er eenmaal op rijdt voelt hij vertrouwenwekkend en comfortabel aan. Het zadel is groot en laag, en de motor biedt met crashbars, een extra tank en een groot dashboard veel waar voor je geld. Helaas is de Rieju te zwaar voor offroad avonturen. Voor lange afstanden over grindwegen is hij ideaal, maar voor single tracks niet.
De Beta Alp 4.0 biedt puur plezier. Met een gewicht van 151 kg voelt hij wendbaar aan en zelfs het hoge zadel vermindert mijn vertrouwen niet. Deze Alp 4.0 is perfect om offroad te rijden en heeft de speelsheid van mijn KTM. In de stad voelt hij aan als een supermoto en op het platteland als een crossmotor. De geleverde banden zijn eerder offroadgericht, waardoor bochten in de stad soms spannend zijn. Hoewel hij geweldig is voor korte ritten, zou ik er niet dagelijks mee heen en weer pendelen van Gent naar Brussel.
De Royal Enfield Himalayan 450 steekt er voor mij bovenuit. Het lage gewicht en het lage zadel geven massa’s vertrouwen. Hij ziet er daarnaast fantastisch uit met zijn oldschool look en moderne twist. Hoewel hij op papier niet de beste is qua sturen en schakelen, biedt hij wel de ziel, de grijns en de adrenaline die ik zoek. Ondanks mijn liefde voor de KTM, zou ik deze meteen inruilen voor een Himalayan 450 als ik morgen voor een jaar zou vertrekken. Mijn enthousiasme wordt wellicht mede gevoed door de vele Itchy Boots-video's die ik heb gezien, maar ik ben fan!