Vergelijkingstest: BMW F 900 XR vs. Triumph Tiger 850 Sport vs. Yamaha Tracer 9 GT

Welke motor moet je als reislustige motorrijder kopen? Als je een rationele afweging maakt, kom je uit bij dit trio motoren. Voldoende vermogen, de juiste stance, ruime bagagemogelijkheden en vooral een aantrekkelijk prijskaartje. Maar is deze rationele keuze ook de leukste? We zoeken het uit net over de grens in Picardië.

 

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: Bob Van Mol

 

Gezegend met het ideale motorweer dat deze zomer zo zeldzaam was, zetten we koers richting Picardië voor een tweedaagse vergelijkingstest. We zijn onderweg met de BMW F 900 XR, de Triumph Tiger 850 Sport en de Yamaha Tracer 9 GT. Drie welwillende motoren die er graag op uit trekken, met een gemeenschappelijk cilinderinhoud van om en bij de 900 cc. De F 900 XR is al een oude bekende, met de Style Triple Black kleurstelling als voornaamste nieuwigheid voor het volgende modeljaar. Een naamswijziging en een grondige make-over zijn de te noteren nieuwigheden bij de Tracer 9 GT. En de Triumph Tiger 850 Sport is op het eerste zicht een goedkopere afgeleide is van de bestaande Tiger 900. Redenen genoeg om deze interessante subtop eens op te lijnen voor een grondig vergelijk, want in basis hebben ze een identiek prijskaartje.

Dealbreker

We trappen onze tocht af met een onvermijdelijke rit richting Calais over de snelweg. Niet om heel vrolijk van te worden, maar ideaal als eerste test voor ons trio. Zoals het tegenwoordig hoort, zijn de drie windschermen met één hand verstelbaar tijdens het rijden, elk op hun manier. Het smalle maar lange windscherm van de Triumph biedt verrassend genoeg de beste bescherming, gevolgd door de Yamaha die redelijk veel turbulentie produceert en het kleine windscherm van de BMW dat weinig beschermt. Helaas is de Tiger 850 als enigste niet uitgerust met cruisecontrol en dit is ook optioneel niet te verkrijgen, terwijl de duurdere Tiger 900 er standaard van voorzien is. De Tracer 9 GT is af fabriek wel uitgerust met cruisecontrol en in de ruime gadgetwinkel van BMW is deze optie uiteraard ook terug te vinden. Op onze drukke Vlaamse wegen minder een gemis, maar voor een echte reismotor toch een vereiste. De houding op de Beemer is opvallend compacter dan op de twee kompanen, die ruimer in het zadel zitten. Niet storend, al is de F 900 XR omwille van mijn 1 meter 90 hierdoor al bij voorbaat een minder logische keuze. Meer nog dan de houding is het zadel van de Duitser niet optimaal: smal en ontzettend hard, waardoor de verkeerde drukpunten belast worden. Het is bijna een dealbreker. De andere zadels zijn ruimer en comfortabeler met de Yamaha als positieve uitschieter. De F 900 XR en de Tracer 9 GT zijn voorzien van zijkoffers die net iets breder zijn dan het stuur, waardoor het lichtjes listig is als je door de file filtert. De zijkoffers van de Triumph waren helaas niet aanwezig voor een vergelijk. Een leuk detail vinden we in de zijkoffers van de Beemer, waar de ondergrond van de koffer gefixeerd is. Zo vallen je spullen niet uit de koffer als je de zijwand openklapt. Simpel maar vernuftig.

 

De volledige versie van deze vergelijkingstest lees je in de nieuwe Motoren & Toerisme die vanaf 23 september in de winkel ligt. 

Geschreven op 21 september 2021
© Motoren & Toerisme