Want er is geen twijfel over dat de XR-familie uit rasechte straatvechters bestaat. Getuige daarvan het 17-duims voorwiel, dat elke offroad-ambitie lijkt weg te wuiven. De Tiger doet het dan wel met een 19-duimer vooraan, maar wie echt het gravel wil opzoeken verkiest toch 21 inch. Daarmee is dadelijk een groot verschil tussen de Brit en Duitser aangehaald, want voor het overige ontlopen ze elkaar in cijfers niet zo heel erg veel. Toegegeven, de Triumph heeft een cilinder meer, maar de totale longinhoud is quasi identiek met slechts 7 cc verschil. Dat geldt trouwens ook voor de cijfers op papier, al heeft de BMW toch wat meer power in huis met 105 pk tegen 95. Het koppel ligt dichter bij elkaar met 92 tegen 87 in het voordeel van de Beemer. Dat zijn geen verbijsterende waarden, maar de ervaring leert dat vermogens rond de 100 pk in het hedendaagse verkeer eigenlijk gewoon perfect zijn wat je nodig hebt. Zelfs middenklassers met wat extra uitrusting en gewicht hebben eigenlijk geen extra paarden nodig. Natuurlijk is het leuk om een extra stal van 60 viervoeters achter de hand te hebben zoals bij de grote broer van deze XR, maar je kan ze zelden de vrije teugel geven. En als je het toch doet, is het meer bang de horizon afspeuren naar blauwe pakkemannen dan echt bevrijd rijden. Zoals het de voorbije weken ging als je met de buren toch snel een glas dronk op de stoep. Heel fijn, maar genieten met schuldgevoel is maar het halve werk.