Door steeds te blijven innoveren, zowel elektronisch als mechanisch, kan BMW het maximum halen uit het watergekoelde boxerblok, en bovendien nog ruim voldoen aan de strenge Euro-normen. Het ShiftCam-systeem maakt dat het vermogen verspreid ligt doorheen een groot toerengebied en zeer voelbaar en bruikbaar is. Ook qua uitrusting, afwerking, elektronische hulpmiddelen en chassis lijkt de BMW de Moto Guzzi te overklassen met overtuigende punten. De media had, nog voor een van beide motoren aan het brede publiek werd voorgesteld, vooral de BMW de hemel in geprezen als een ongeëvenaard stuk technisch vernuft. Die lofzangen hebben de gemoederen van ons reisgezelschap niet onberoerd gelaten. De meningen lopen uiteen: zijn deze vernieuwing een karaktermoord op de GS-bloedlijn, of eerder een verdere verfijning die bijdraagt aan diens al bestaande hegemonie in de sector van de allroads. De meningen over de Stelvio waren eenvoudiger: een herkenbare en gekende blok en een no nonsense uitstraling, maar verrijkt met enkele eigentijdse aanpassingen zoals een TFT-scherm, cruise control, rijmodi en een elektronisch in hoogte verstelbaar scherm. Kortom: een motorfiets met alles erop en eraan, met alles wat je nodig hebt om het ware rijgenot van motorrijden te beleven.