Een nieuwe zomer, een nieuwe eindbalans. Vorig jaar testten we vijf verschillende nakeds in de koningsklasse, ditmaal maken we kennis met twee nieuwkomers en mag de Kawasaki Z900 als referentie van verleden jaar aansluiten. Het is een vergelijk waarin het woord ‘slecht’ niet voorkomt en waar persoonlijke voorkeuren en details de uitkomst bepalen.
Tekst: Charly de Kinderen
Foto’s: Mike Van Cleven (straat) & Marc Bossiroy (circuit)
De opvallendste nieuwkomer is natuurlijk de Ducati Monster, ongetwijfeld één van de meest besproken motoren van 2021 omwille van bepaalde ontwerpkeuzes. Daarnaast zetten we de Honda CB1000R, die een lichte make-over onderging om terug aan te sluiten bij de rest. En omdat drie gezelliger is dan twee, nemen we de Kawasaki Z900 nog eens mee op stap. Met zomerse temperaturen van dertig graden en meer trekken we naar de Ardennen, om uiteindelijk af te sluiten op het circuit van Jules Tacheny in Mettet. Het zijn de ideale omstandigheden voor deze motoren. Anders dan de pk-monsters met om en bij de tweehonderd paarden, hebben ze geen moeite om zich te hier beheersen. Ze tikken speelsgewijs elke bocht aan, terwijl ze toch voldoende vermogen aan boord hebben om onder alle omstandigheden te flirten met de legaliteit.