Er is geen betere gelegenheid om drie reismotoren tegen het licht te houden dan een meerdaagse rondrit in het buitenland. Een trio uit het hogere middensegment zal ons – letterlijk, en hopelijk ook figuurlijk –vier dagen vervoeren in de uitgestrekte en met meren bezaaide bossen van Zuid-Zweden.
Tekst & foto’s: Charly de Kinderen
Het wordt hier een grijze bedoening, denk ik even als ik onze drie reisgenoten op een rijtje zie staan. Maar met een output van vlotjes drie cijfers, weet je dat er voldoende kracht aanwezig is om vliegensvlug door de wat eentonige Zweedse bossen te stuiven. Het magische getal van om en bij 900 cc beschouw ik als de realistische maatstaf voor wat je als dynamische motorrijder nodig hebt. Natuurlijk maken dikke kleppers van meer dan 1.200 cc indruk, en ik zou ze nooit afzweren, maar deze hogere middenklasse bewaart een vierdelige balans tussen budget, kracht, comfort en vooral plezier. Het gezelschap van dienst bestaat uit de Ducati Multistrada V2 S, de Honda NT1100 en de Yamaha Tracer 9 GT. We gaan deze keer niet op stap met doorwinterde testrijders, maar met twee motards die de passie even uit het oog waren verloren. Het geeft soms interessante inzichten om leken in het vak te laten oordelen. Ondanks een streven naar oprechte neutraliteit, is het soms onvermijdelijk dat er ruis en eventuele vooroordelen in een beoordeling sluipen als je dagelijks ondergedompeld bent.