In het bovenstaande lijstje blijven Suzuki, Honda en Yamaha de opvallendste afwezigen. Zij missen stilaan de aansluiting met de echte toppers en ook Triumph mag zo langzamerhand een versnelling inzetten om de rest terug bij te benen, maar ongetwijfeld broeden ze allemaal op een waardige uitdager. De constructeur wiens ei wel al is uitgekomen, is de verrassendste van allemaal: Harley-Davidson. Ze houden ons ondertussen al geruime tijd warm met previews, maar wie pakweg vijf jaar geleden voorspeld had dat de Amerikanen zich in dit strijdperk zouden komen mengen, zou enkel hoongelach ten deel zijn gevallen. Nu hadden we de knuppel dus wel op tijd zien aankomen, maar dat hij zo goed gemikt en groot zou zijn, was nog steeds een verrassing. Bij de introductie op het einde van de paasvakantie was de verzamelde motorpers unisono enthousiast over de Pan America. Het uiterlijk was nog steeds voer voor discussie, maar het blok en het rijwielgedeelte kregen overal lof toegezwaaid, ook door ondergetekende. Maar de echte test zit natuurlijk in een rechtstreekse vergelijking met de stevige concurrentie.