Make America Great Again?
Tekst: Bob Van Mol
Foto’s: Thierry Dricot
Vrijdagnamiddag, half vier. Snel even de Indian ophalen in Temse. Met de auto zou dit een helletocht door de file zijn, maar daar brommen we toch vlot tussendoor, niet? Fout gedacht! Al snel merk ik dat fileflitsen met een mastodont van ruim 400 kilogram een heel andere discipline is dan ik gewend ben. De door werken versmalde rijstroken drukken het verkeer zo samen dat er geen doorkomen aan is. Hier en daar geraak ik tussen de voor de Kennedytunnel aanschuivende vrachtwagens door, maar na een tijdje geef ik het op en zet me braaf in de rij met m’n bus op twee wielen.
Op tijd in de remmen
Op maandag rijd ik naar Luxemburg waar collega Wim me opwacht met de Harley, zonnebril op de neus, blik op oneindig. Op de E42 naar Verviers mijmer ik over de rijke geschiedenis van beide Amerikaanse merken. Indian werd geboren op het einde van de 19e eeuw en de eerste letterlijk gemotoriseerde fiets werd ontwikkeld in 1901. De Harley-Davidson Motor Company werd opgericht in 1903. De Tweede Wereldoorlog bracht de doorbraak voor het laatste merk door massale bestellingen van het Amerikaanse leger, waarmee Harley-Davidson een vaste waarde werd in de markt van de motoren, met een hele schare aanhangers en liefhebbers. Ook Indian profiteerde aanvankelijk van de massale vraag naar legervoertuigen, maar kwam eerder berooid uit dit avontuur. Na decennia van comebacks lijkt het merk sinds 2011 een goed moederhuis te hebben bij Polaris Industries en is goed op weg z’n glorieuze verleden eer aan te doen.