De markt van sportieve motoren zonder kuipwerk is al jaren goed bedeeld. Hierin een keuze maken is geen evidentie, want de technische fiches en de prijskaartjes liggen vaak akelig dicht bij elkaar. Om zich toch te onderscheiden van de concurrentie, komen de motormerken regelmatig met bescheiden updates, waarbij het vaak slechts om details gaat. Eén ding is zeker: een verkeerde keuze maken in dit segment is onbestaande.
Tekst: Charly de Kinderen
Foto’s: Bob Van Mol
We snuisterden voor onze vergelijkingstest van naakte tweewielers wederom in het middensegment. We hebben het dan over motoren van om en bij de 900 cc. Het label ‘middensegment’ past eigenlijk niet meer bij deze motoren, maar voor de overzichtelijkheid stoppen we ze toch maar in dit hokje. Als we het volledige marktaanbod van motoren zouden willen testen die aan de parameters voldoen, hebben we aan zeven testpiloten nog niet genoeg. Daarom kiezen we voor motoren die een recente update hebben gekregen of die bij vorige testen al hoge toppen scheerden. Uit Oostenrijk ontvangen we de KTM 890 Duke R, Engeland vaardigt zijn vernieuwde Triumph Street Triple RS af en Yamaha stuurt ons de MT-09 SP uit de onvolprezen Master of Torque-reeks. Drie sportieve jongens die maar al te graag eens de Ardense bochten opzoeken.