Vergelijkingstest KTM 890 Duke R, Triumph Street Triple RS & Yamaha MT-09 SP

De markt van sportieve motoren zonder kuipwerk is al jaren goed bedeeld. Hierin een keuze maken is geen evidentie, want de technische fiches en de prijskaartjes liggen vaak akelig dicht bij elkaar. Om zich toch te onderscheiden van de concurrentie, komen de motormerken regelmatig met bescheiden updates, waarbij het vaak slechts om details gaat. Eén ding is zeker: een verkeerde keuze maken in dit segment is onbestaande.  

Tekst: Charly de Kinderen 

Foto’s: Bob Van Mol

We snuisterden voor onze vergelijkingstest van naakte tweewielers wederom in het middensegment. We hebben het dan over motoren van om en bij de 900 cc. Het label ‘middensegment’ past eigenlijk niet meer bij deze motoren, maar voor de overzichtelijkheid stoppen we ze toch maar in dit hokje. Als we het volledige marktaanbod van motoren zouden willen testen die aan de parameters voldoen, hebben we aan zeven testpiloten nog niet genoeg. Daarom kiezen we voor motoren die een recente update hebben gekregen of die bij vorige testen al hoge toppen scheerden. Uit Oostenrijk ontvangen we de KTM 890 Duke R, Engeland vaardigt zijn vernieuwde Triumph Street Triple RS af en Yamaha stuurt ons de MT-09 SP uit de onvolprezen Master of Torque-reeks. Drie sportieve jongens die maar al te graag eens de Ardense bochten opzoeken. 

Familiesmoel

Het is altijd interessant om te zien hoe verschillende merken hetzelfde concept invullen. De ontwerpers moeten zich inhouden: de updates mogen alleen onderhuids een ander karakter krijgen, de familiesmoel moet herkenbaar blijven. Bij onze drie testmotoren zie je dan ook duidelijk tot welke stamboom ze behoren. KTM combineert de oranje huidskleur van zijn stalen frame met een satijnblauwe benzinetank, die geïnspireerd is op de KTM-motoren uit de MotoGP. Een zeer geslaagde combi, waarmee de 890 Duke R op een elegante manier weet op te vallen. Ook de koplamp is vintage KTM, net als de display en de bijbehorende bediening – die op elk model hetzelfde lijkt te zijn, uitgezonderd de topmodellen. Het geheel oogt lekker agressief, waarbij vooral de slanke taille opvalt. Je zou bijna niet geloven dat er een 900cc-blok in het oranje frame hangt … Triumph pakt het anders aan en behoudt zijn gedistingeerde stijl, met een flinke dosis sportiviteit. Deze Street Triple RS is de nieuwste van de drie en het uiterlijk is opgeschoven richting de krachtigere Speed Triple RS. Hij is zo veranderd, dat ik tweemaal moest kijken voor ik hem in de showroom van de dealer herkende als de Street Triple RS. De lijnen lijken perfect te kloppen en de afwerking zit op een hoog niveau. De MT-09 SP ten slotte, gaat al even mee, maar ziet er nog steeds hypermodern uit met zijn alienachtige snoet, die de meningen altijd zal verdelen. Een opvallende motor, die ik met plezier op de oprit parkeer voor het oog van de buren. 

Twee vs. drie cilinders

Naast de kenmerkende smoel vind je de identiteit van deze motoren terug in het motorblok. En hierin schuilen ook de grootste verschillen. KTM blijft trouw aan zijn relatief nieuwe tweecilinder-in-lijn met een krachtige opname onderin. Die is een zegen voor het karakter van de motor, die steevast de snelste is in de eerste meters van een sprintje. Het geeft de motor een brede inzetbaarheid. Positief is ook dat je met het gashendel ondanks zijn speelsheid soepel kunt doseren. De Street Triple RS gooit het met zijn driecilinder-in-lijn over een andere boeg en kiest meer voor het racergevoel van de oude Daytona, in plaats van het supermotardkarakter van de 890 Duke R. Met 765 cc heeft deze Triumph een aanzienlijk kleinere cilinderinhoud, maar dat maakt hij goed met zijn hogere piekvermogen. Het motorblok is een echt circuitbeest – wat waarschijnlijk  minder goed onthaald zal worden door de buren. Het is telkens een kick om de hoge regionen op te zoeken, al zal je dat in het dagdagelijks gebruik natuurlijk zelden tot nooit kunnen doen. De MT-09 SP bengelt daartussenin en pakt uit met een zeer lineaire opbouw vanuit zijn 900 cc grote driecilinder. Voor alledaags gebruik gaat dit motorblok met de hoofdprijs lopen. Wil je veel karakter, dan kies je het best voor de KTM. Al is het natuurlijk maar hoe je karakter definieert. De Triumph weet je ook kippenvel te bezorgen met 130 pk aan 12.000 opm. De andere twee doen het met exact 120 pk. Op het gebied van koppel moet de Street Triple RS echter de duimen leggen vanwege de kleinere cilinderinhoud. We noteren 80 Nm voor de Street Triple RS, 93 Nm voor de MT-09 SP en 99 Nm voor de KTM 890 Duke R. Die cijfers vertalen zich ook naar de realiteit: de Duke R schiet effectief het vinnigst uit de startblokken en de Street Triple wint de eindsprint op het rechte stuk.  

Het volledige verslag vind je in M&T september 2023 dat 21 september in de winkel ligt. 

M&T september 2023

KTM 890 Duke R
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 890 cc
Drooggewicht: 166kg
Vanaf: € 13.249,00
Triumph Street Triple RS
Motor: vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor viertakt
CI: 765 cc
Rijklaar gewicht: 188kg
Vanaf: € 12.895,00
Yamaha MT-09 SP
Motor: vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor viertakt
CI: 890 cc
Rijklaar gewicht: 190kg
Vanaf: € 12.899,00
Geschreven op 19 september 2023
© Motoren & Toerisme