Je moet Moto Guzzi niet vertellen hoe ze unieke motoren moeten maken en je moet BMW niet uitleggen hoe ze de benchmark moeten blijven. Twee compleet verschillende merken, die beide een nieuwe sportieve toermotor afleveren, met op het eerste gezicht opvallende gelijkenissen. Maar onze tweedaagse trip naar de champagnestreek bracht aan het licht dat ze wezenlijk van elkaar verschillen.
Tekst: Charly de Kinderen
Foto’s: Bob Van Mol
Het zijn merken als Moto Guzzi die de motorwereld letterlijk en figuurlijk kleur geven. De V100 Mandello is een opvallende nieuwkomer die bij velen sympathie weet op te wekken. Een sportieve toermachine die met eigenwijze ontwerpkeuzes graag buiten de lijntjes kleurt. BMW heeft zijn sportieve reiziger ontworpen rond het befaamde boxermotorblok. De milde facelift die de Beemer voor 2023 kreeg, is voor ons een perfecte aanleiding om de twee motoren eens tegenover elkaar te zetten. Des te meer omdat ze in een wat onderbelicht segment zitten. Mede door het succes van de hoogpoters krijgt het sporttoer-gamma niet meer zoveel aandacht als vroeger. In de striemende regen trekken we zuidwaarts voor een tweedaagse door de champagnestreek.