Vergelijkingstest: Triumph Tiger 900 Rally vs. KTM 890 Adventure vs. BMW F 850 GS

The next best thing of gewoon thé best thing? Met om en bij de 100 pk kan je bij deze drie hoogpoters spreken van voldoende panache, terwijl ze gevoelig goedkoper zijn en minder gewicht in de weegschaal leggen dan hun grotere broers. Tijd om ze nog eens over onze Kempische gronden te jagen voor een afgewogen oordeel.

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: Bob Van Mol

 

Het is een Europees duel, met de BMW F 850 GS als Duitslands afgevaardigde, de KTM 890 Adventure die de handschoen opneemt in naam van de Oostenrijkers en de Triumph Tiger 900 Rally die de eer hooghoudt van het Verenigd Koninkrijk. Twee jaar geleden deden we al een gelijkaardige test, maar ondertussen is de 790 Adventure ontpopt tot een 890 Adventure en heeft de Triumph Tiger een volledige make-over gekregen. De BMW is hier de ouderdomsdeken, maar de leeftijd lijkt hem niet te deren en hij komt nog steeds fris voor de dag.

Breekpunt

Via de autostrade trekken we naar het noorden van het land, op zoek naar geasfalteerde stuurmanswegen en zeldzame zandpaden. Deze twee biotopen vormen tenslotte het bestaansrecht van deze motoren. Die verdomde autostrade laten deze motoren liever links liggen, maar je kan er moeilijk onderuit. Helaas valt de KTM hier meteen door de mand op gebied van rijcomfort. De turbulentie is zo heftig dat ze bijna een breekpunt vormt. Er staat weliswaar een groter scherm in de optielijst, maar je kan ook gewoon het kleine windscherm demonteren om de overlast te elimineren. Het blijft me verbazen dat dergelijke tekortkomingen het ontwerpproces overleven. Triumph en BMW hebben een windscherm dat minimaal in hoogte instelbaar is tijdens het rijden, maar vooral het scherm van de Triumph vangt met zijn smalle en lange silhouet redelijk wat wind en geeft geen kopzorgen. Overigens bieden deze motoren een stabiele rit, met voldoende vermogen onderin voor een tussensprint. De KTM en de BMW zijn uitgerust met een optionele quickshifter en die werkt op beide motoren uitstekend in combinatie met hun tweecilinder. De Tiger is zonder dit gemak uitgerust, maar Triumph kennende twijfel ik er niet aan dat het ook op hun machine quasi perfect zal werken Deze 400 euro kostende optie blijkt telkens weer een hebbedingetje waar je snel aan gehecht geraakt.

 

De volledige versie van deze vergelijkingstest lees je in het juni-nummer van Motoren & Toerisme dat vanaf donderdag 3 juni in de winkel ligt. 

Geschreven op 2 juni 2021
© Motoren & Toerisme