Standaard verwarmde handvatten
Je zou het niet verwachten, maar we trekken naar onze noorderburen om de offroadcapaciteiten te testen van dit duo. Ergens op het internet vond ik een populaire route waar vooral Toyota Land Cruisers doorheen ploeteren, en dat mag je vrij letterlijk nemen. Maar elke rit start natuurlijk met een deel autostrade richting verlaten oorden. Ineens een goede test voor een terrein waar deze twee machines minder op voorzien zijn. Zoals je van een dergelijke motor verwacht, zit je lekker hoog in het zadel. Met mijn lengte van 1,9 meter een absoluut festijn – heerlijk de blik op oneindig – maar voor anderen een serieuze belemmering. Met een zithoogte van 875 mm voor de Yamaha en 860 mm voor de Aprilia blijven het hoge opstappers. Hier en daar kan je met kleine ingrepen aan het zadel of de vering er enkele millimeters afschrapen. Bij de Ténéré zit je echt op de motor, bij de Tuareg meer erin. Op de autostrade is dat laatste aangenamer, met een beter zwaartepunt en dito windbescherming. Maar het valt vooral op dat beide motoren hier zeker niet voor elkaar moeten onderdoen, met voldoende stabiliteit en vermogen achter de hand. Ook de houding is dankzij hun lengte ruim en comfortabel. Helaas ontbreken er verwarmde handvatten op de ochtendrit richting Breda, en dat bij vriestemperaturen. Mijn linkerhand kan ik af en toe opwarmen aan het motorblok, maar omdat de Yamaha geen cruisecontrol heeft – op de rijkelijker uitgeruste Aprilia is dit wel voorzien – moet mijn rechterhand het ontgelden. Al gauw begin ik pijnlijke steken te voelen in mijn verstijfde rechterhand. Idee: verwarmde handvatten verplicht maken omwille van de veiligheid, net als ABS. Want je kan wel winterhandschoenen aandoen, maar de bediening is gewoon stukken preciezer met zomerhandschoenen. Verwarmde handvatten zijn natuurlijk wel als optie te bestellen.