Verkeersnieuws: Negatieve evolutie aantal ongevallen met motorrijders in 2018

Nadat in 2017 historisch lage ongevallencijfers bij motorrijders werden opgetekend, stegen die vorig jaar opnieuw. In 2018 kwamen er 71 motorrijders om bij een ongeval. Dat zijn er zeven meer dan in 2017 of een toename van 10,9%. Verkeersveiligheid-instituut VIAS wijt die cijfers aan de lange en warme zomer van 2018. Ook het aantal motorrijders die bij een ongeval gekwetst geraakten, evolueerde negatief.

Wanneer je de cijfers met doden ter plaatse bij motorongelukken uitsplitst, merk je dat de situatie status quo bleef in Vlaanderen. In totaal kwamen er in 2018 36 motorrijders om het leven (ter plaatse) bij een ongeval. Dat is evenveel dan een jaar eerder. In Brussel kwamen er twee motorrijders om het leven bij een ongeval in 2018. Dat zijn er twee minder dan in 2017. De stijging van het aantal dodelijke ongevallen met motorrijders speelde zich dus volledig in het Waalse gewest af. In totaal kwamen er in 2018 33 motorrijders om het leven op Waals grondgebied. Dat zijn er 9 meer dan in 2017.

 

Ook het aantal motorrijders dat een letsel opliep bij een ongeval zat in 2018 in de lift. In totaal gebeurden er vorig jaar in België  3.091 ongevallen waarbij een motorrijder gewond geraakte. Dat betekent een toename van 124 ongevallen (of 4,2%).  In Vlaanderen gebeurden er in 2018 in totaal 1.585 letselongevallen met motorrijders. Een toename met 66 ongevallen of 4,3%.  Brussel was het enige landsdeel waar het aantal letselongevallen afnam. In totaal gebeurden er in 2018 530 letselongevallen met motorrijders op Brussels Hoofdstedelijk grondgebied, dat waren 19 ongevallen (of een afname van 3,5%) minder dan een jaar eerder. De grootste toename van het aantal letselongevallen met motorrijders gebeurden wederom in Wallonië. Daar raakten vorig jaar 976  motorrijders gewond bij ongevallen. Dat betekent een toename van 77 ongevallen (of 8,6%).

 

Federaal Minister van Verkeer François Bellot had het over “ een zorgwekkende evolutie bij de tweewielers.” Volgens Bellot moeten verschillende maatregelen uit de nieuwe wegcode de overheden in staat stellen om beter kwetsbare weggebruikers te beschermen en zo de situatie te verbeteren. “Elke verkeersdode is er één te veel. We moeten onze inspanningen verder zetten en de bevolking sensibiliseren want we zijn allemaal betrokken partij” aldus nog Bellot.

 

Bron: VIAS Institute

Tekst: Bart Jacobs

Grafieken: Vias Institute

 

Geschreven op 26 maart 2019
© Motoren & Toerisme