In haar laatste zitting voor het kerstreces besliste de Vlaamse regering dat er geen algemene periodieke technische controle voor motorfietsen komt. De verplichte technische keuring van motorfietsen was lang een heet hangijzer en een strijdpunt voor belangenorganisaties. Maar een jaarlijkse controle, zoals dat het geval is voor auto's en vrachtwagens, komt er dus niet voor motorfietsen. De keuring geldt voor motorfietsen, trikes en quads met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc en dat bij verkoop (tweedehands) of na een ongeval. De nieuwe wet treedt in werking op 1 januari 2023.
De Vlaamse regering duidde de erkende keuringsinstellingen, die we kennen van de verplichte technische autocontrole, aan als keurcentra voor motorfietsen. Het volledige besluit van de Vlaamse regering kan je hier nalezen. Het is een hele boterham, en het is duidelijk dat er nog heel wat verfijningswerk nodig is om uit te klaren in welke specifieke gevallen je de motorfiets zal moeten laten keuren en wat die keuring precies zal inhouden. Zeker de concrete invulling van de keuring getuigt van haastwerk (lees hier) waarbij de motorfietsen gewoon aan de bestaande controles worden vastgeklikt. Zo is er nog sprake van ruitenwissers, een handrem, stuurbekrachtiging, portieren, .... Er zou op z'n minst de moeite genomen kunnen worden om in detail uit te werken welke controle specifiek voor tweewielers van toepassing is. Een korte inleiding om dat te kaderen volstaat echt niet. Back to the drawing board, lijkt de enige terechte conclusie.
Tekst: BJ
Foto: Hella