In onze poll presenteerden we vier mogelijkheden. Dat er niet al te veel mensen een periodieke keuring willen zoals bij wagens, is begrijpelijk. Die rompslomp zou er immers echt te veel aan zijn, en we weten zelf wel hoe we onze motorfiets moeten onderhouden. Op een motor word je veel sneller fysiek geconfronteerd met mogelijke mankementen, en alle onderdelen zitten ook veel meer in het zicht dan onder de motorkap van moderne wagens. Motorrijders zijn in het merendeel van de gevallen ook veel meer begaan met hun geliefde tweewieler dan de doorsnee chauffeur met z’n (bedrijfs)wagen.
Voordeliger
Maar, en dat is niet onbelangrijk, als er iets gebeurd met je tweewieler of je koopt er een van iemand die misschien niet te goeder trouw is, dan heb je niet die ervaring of het inschattingsvermogen dat het stalen ros tussen je benen nog wel honderd procent betrouwbaar is. Na een ongeval kan je motorfiets misschien wel nog perfect rijden, maar er kunnen verborgen gebreken ontstaan zijn. Een wiel dat niet meer helemaal juist staat, het frame dat een klein duwtje heeft gekregen, remmen die niet meer in topvorm zijn … er zijn tal van mogelijkheden. En dan is het op de keeper beschouwd een stuk voordeliger om die € 48,1 euro voor een grondige, onafhankelijke keuring op te hoesten dan naar je dealer gaan voor een controle. Als er dan iets mis is, doe je dat natuurlijk nog wel, maar je weet dan toch wat er exact scheelt.
Charlatans buitenspel
Bij verkoop is dat zo mogelijk nog belangrijker. Zeker voor beginnende motorrijders die hun eerste tweewieler aanschaffen is dit gewoon een heel welkome verplichting. Meestal heb je dan nog niet de (technische) bagage om in te schatten of een motorfiets wel in orde is, en dankzij de keuring kan een charlatan je niet meer in de luren leggen met een onveilige of potentieel erg kostelijke tweewieler. Dus eigenlijk is elke koper van een tweedehands motorfiets gebaat bij die keuring. Ook particuliere verkopers die het goed menen, weten nu voor net meer dan vijftig euro dat ze hun motorfiets in goede en veilige staat aan de man brengen (er komt nog en kleine kost bij voor het verkrijgen van het formulier van de nieuwe inschrijving waardoor de totaalprijs 53 euro bedraagt). Je verkoopt dus geen motorfiets met verborgen verbreken die je zelf ook niet kende. Dat zal sommigen zeker gemoedsrust bieden.
Als we de sociale media en andere berichten mochten geloven, was voor de meesten de keuring een onnodige en zelfs vrijheidsberovende beslissing, die werd genomen door politici die er niets van snappen. Deze poll met een significant aantal deelnemers bewijst op z’n minst dat er toch genuanceerder over de zaak wordt gedacht.
Tom Vander Sande