Verslag Benelux Trophy 2024: Assen The Racing Day

Wat ooit begon als Rizla Racing Day, nadien overging in Gamma -”Hoe maakt U het”- Racing Day, om nadien Jack’s Racing Day te worden, mocht een jubileum vieren, want er konden immers 25 kaarsjes uitgeblazen worden. Toen de Brexit een feit was en de Benelux Trophy zijn wedstrijdweekend tijdens het BSB-weekend in Assen verloor, sprongen de motorsportbonden uit Nederland en België volop op de kar van het mega-evenement dat sinds kort simpelweg The Racing Day heet en voor de vijfde maal op rij de Benelux Trophy ontvangt. In navolging van de tabakssponsoring, zal ook begin volgend jaar de sportsponsoring voor gok- en kansspelen aan banden gelegd worden. Ook nu passeerden er over de drie dagen tezamen net geen honderdduizend toeschouwers de poorten van het TT-circuit in Assen. Met het gratis ingangsticket, is het snelheidsspektakel immens geliefd bij onze noorderburen. Meteen het drukbezochtste Benelux Trophy-evenement uit het kampioenschap.

Tekst en foto’s: Jan Vermeer

De Duitser Björn Stuppi scheurt door de kleurrijke Haarbocht.

Promotor Lee van Dam, ooit in een ver verleden nog het administratieve brein achter zijspanlegende Egbert Streuer, weet hoe hij massaevenementen moet organiseren en het was afgelopen weekend dan ook sport, spanning en sensatie van de bovenste plank, op vier maar ook op twee wielen. Reeds op zaterdag zaten de tribunes goed vol, maar op zondag zat het van de GT- via de Hoofd- tot aan de Haarbochttribune, stampvol met toeschouwers en ook op de taluds, voor mensen die meer van bochtentechniek houden, stonden er heel wat mensen. Het was volop brood en spelen met o.a. David Coulthard die met zijn knetterende Oracle Red Bull RB7, met de V-8 Renault motor, het publiek van hun sokken blies en rondjes draaide over het circuit. Of rond zijn as, waarbij het rubber bijna letterlijk in de stands vloog. In de paddock en achter de tribunes flaneerden de langbenige blondines met de strakke rode pakjes van Jack’s, alsof woke niet bestaat. Met het Asser lint kregen de rijders uit de Benelux Trophy een snel en technisch MotoGP-circuit voor de wielen geschoven en met heel wat Nederlandse thuisrijders zouden de vaste superbike-deelnemers uit de Benelux Trophy het zwaar te verduren krijgen.

Racen tijdens The Racing Day is racen voor een volle hoofdtribune.

Een puntje verschil in de Superbike-tussenstand

Op pole stond Colin Velthuizen van RR Socia Racing op zijn BMW M1000RR met naast zich Rob Hartog en Milan Merckelbagh. Alle drie rijders uit het IDM-kampioenschap. Op rij twee en drie stonden de rijders die zullen beslissen over de superbike-titel anno 2024, Thijs Peeters, Bram Lambrechts en Yan Ancia.

De Nederlanders heersten in de Superbike-race hier leidt Colin Velthuizen (64) voor Rob Hartog (47) en Milan Merckelbagh (54).

Het zou een gevecht in het gevecht worden waarbij Peeters het laken naar zich toetrok en tweemaal voor zijn titelrivalen voorbij start en finish kwam op de plaatsen vier en vijf. Ancia, nooit echt in zijn beste doen op de TT-baan, en Lambrechts, een foutje makend in de herneming, hielden zich volledig in evenwicht in de resultaten en scoorden eenzelfde aantal punten. Thijs Peeters neemt zo, met nog de slotwedstrijd in september in Luxemburg voor de boeg, wel de leiding in de tussenstand over van Lambrechts met amper een luttel puntje verschil. Maar nog steeds hebben alle drie de piloten kans op de SBK-titel in de Benelux. Voor de zeges trok Velthuizen tweemaal aan het langst eind, maar dit was niet zonder slag of stoot. In openingsrace flitsten hij en Merckelbagh op amper enkele metertjes voorbij de dambordvlag.

Thijs Peeters deed de beste zaken in de strijd om de Benelux-titel bij de Superbikes. De Nederlandse BMW-rijder leidt nu met één punt voor Bram Lambrechts.

Veel commotie nog want de winnaar zou daarbij in de laatste doorkomst in de Geert Timmer bocht, de tracklimits niet gerespecteerd hebben.... en dat is in de laatste ronde niet toegelaten. Er volgde geen straf, die wel werd gegeven aan Ricardo Brink voor meerdere overschrijdingen van de baanlimieten. Brink’s gezicht stond dan ook op onweer. Met Hartog op het derde trapje van het podium. In de herneming won opnieuw Velthuizen, Merckelbagh kreeg een tijdstraf voor een jumpstart en viel zo terug naar stek vier, waardoor Hartog nu twee werd en Pepijn Bijsterbosch drie. Het waren bij de superbikes spannende races.

Bram Lambrechts moest de leiding in het Benelux-klassement uit handen geven, maar maakt nog steeds aanspraak op de titel.

Jef van Calster Supersport-kampioen 2024

 

Met de voorsprong die youngster Van Calster had opgebouwd kon er eigenlijk niks meer gebeuren wat de titel betrof. Zo kon de Ducati Aarschot rijder dan ook zijn gitzwart T-shirt met gouden opdruk al na race 1 uit de camper halen.

Jef Van Calster verzekerde zich in Assen van de Belgische en Benelux-titel bij de Supersports. Proficiat aan de nieuwe kampioen!

Was de eerste startrij bij de Superbikes een Hollandse aangelegenheid,  dan was ze bij de supersport helemaal Belgisch, met als snelste rijder Sasha De Vits, voor Luca De Vleeschauwer en Jef Van Calster. Niet heel toevallig drie rijders die ook in het sterke Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft (IDM) uitkomen.

Drie jonge Belgen op de eerste startrij bij de Supersports met van links naar rechts Jef Van Calster (82), Luca De Vleeschauwer (45) en polesitter Sasha De Vits (19).

Het werd een nek aan nek gevecht tussen De Vits van SWPN Team op zijn Yamaha en Devleeschauwer op zijn Triumph driecilinder, waarbij deze eerste leek te gaan winnen tot de Yamaha-rijder in de Ruskenhoek onderuitging. Eenmaal recht gekrasseld kon De Vits zijn weg vervolgen om vierde te worden. De Vleeschauwer won onbedreigd voor Van Calster en Thijs Westenbrink. Romain Louppe die voor het eerst na zes jaren nog eens in Assen reed, kon niet meer dan de schade beperken en zich terug op de plaats van vice-kampioen hijsen.

Supersport-actie! Luca De Vleeschauwer leidt hier voor Duitser Luca Göttlicher (99), Sasha De Vits (19) en Jef Van Calster (82).

Louppe kwam nooit in de buurt van Van Calster en vocht met een peloton Ssp-rijders voor de plaatsen 6 tot 10. In race 2 wilde De Vits revanche en bleef strijden voor de zege maar opnieuw kon De Vleeschauwer zijn Triumph Daytona 675 met een neuslengte voor De Vits over de finishlijn drukken. Luca Gottlicher, de andere Triumph-rijder eiste na pech in race 1, nu wel een podiumplaats op. Kersvers kampioen Van Calster werd vierde.

Belgisch en Benelux-kampioen Supersport Jef van Calster in actie op de Ducati Aarschot Panigale V2!

Volgende race begin september in het Luxemburgse Colmar-Berg.

 

De volledige uitslagen van The Racing Day in Assen vind je op getraceresults.com.

Geschreven op 7 augustus 2024
© Motoren & Toerisme