Verslag Benelux Trophy 2024: Chimay Open Trophy

Met verve blijft de Open Trophy op het stratencircuit van Chimay het meest bezochte motorsportevenement van België. Op zondag kon je gewoontegetrouw weer over de koppen lopen en was het zoeken naar een plaatsje achter de vangrails of op de taluds. De race in Chimay brengt je bijna zo dicht op de racers dat je ervan begint te huiveren. Het circuit op zich is een grote rechthoek met twee lange stukken, drie chicanes, twee 90° bochten en neem daarbij nog drie bochten in het bos, die tegen hoge snelheid worden genomen en je hebt de plattegrond van de baan. Ruim 4,5 km lang. De wedstrijd is dan ook eentje met racen tussen vangrails waarbij elk foutje cash wordt betaald. ‘Closer to the Edge’ vertelde road racer Guy Martin ooit in zijn film over road races.... In Chimay gebeurt het aan de Virage de Beauchamps, de Descente Vidal of nog de Porte de Mons.

 Tekst en foto's: Jan Vermeer

Het bijna 100-jarige Circuit des Frontières weet nog steeds veel volk naar Chimay te lokken.

Het Circuit des Frontières, op een boogscheut van de Franse grens, is bijna een eeuweling. In januari 2025 wordt het oude pitgebouw afgebroken. Voor de volgende editie van de Open Trophy en Classic Bikes worden dan containers gezet, om dan in 2026 met een gloednieuw gebouw aan de pitstraat, een groot feest te houden voor het 100-jarig bestaan. De races zullen dan doorgang vinden op het oude, ruim 10 kilometers lange, tracé.

Regen op zaterdag.

Op vrijdagnacht en zaterdagmorgen werden de hemelsluizen opengezet en viel de regen met bakken uit de hemel, spray in de slipstream en aangedampte vizieren voor de rijders. Op zondag kreeg men wel een staalblauwe hemel met een dito hitte. Twee werelden op een weekend en een ware beproeving voor piloten en publiek. Eenmaal een paraplu tegen de neerplenzende regen, een dag later tegen de verschroeiende zon.

Chimay betekent ook racen tussen vangrails.

Omdat de Open Trophy ook races bevat voor het IRRC-kampioenschap komen er heel wat Fransen, Zwitsers en Angelsaksen aan de start, ook in de Benelux Trophy. Al was het maar om extra trainingskilometers of een extra start. In de Supersport-klasse heersten de IRRC-rijders met tweemaal een rijder van het Hengelose Performance Racing Achterhoek als winnaars. Eerst de Noord-Ierse huurling, Adam McLean en daarna Ilja Caljouw.

Noord-Ier Adam McLean won de eerste Supersport-race.

De enige Belg die in beide races naar een top tien plaats reed, was Gregory Botty. Hij was ook op de kletsnatte baan in Q1 al de snelste geweest. In de herneming raasde in de aanvangsronde een kwartet over het circuit alsof hun leven ervan afhing met Wayne Bourgeais, Kevin Mos, Ilja Caljouw en Mauro Poncini. Caljouw reed als winnaar voorbij de dambordvlag voor Poncini, de opgerukte Thomas Wendel, Mos en de teruggevallen Bourgeais.

Botty was bij de Supersports enige Belg die zich in de top-10 kon handhaven.

Hier geen Jef Van Calster, als leider in de tussenstand bij de SSP, aan de start. De jongeling rijdt immers naast de Benelux ook het Duitse IDM-kampioenschap en net in het weekend van Chimay was er een race in Schleiz. Niet getreurd voor Van Calster want zijn voorsprong in de tussenstand is dusdanig, dat zonder ongelukken de titel voor hem is.  Wouter De Cooman, wel tweemaal een handvol punten in Chimay rukte op naar de tweede stek in de tussenstand, voor Romain Louppe.

Côme Geenen outstanding

Côme Geenen, die dit jaar zijn zinnen heeft gezet op het veroveren van de IRRC-titel bij de SBK’s, reed in Chimay het ganse peloton op een hoopje. In de qualifs moest de motorhandelaar uit het Brusselse de Fransman Gabriel Pons op pole dulden, maar in de races koos Geenen heel snel het hazenpad en werd niet meer bedreigd.

Côme Geenen duikt de chicane Mairesse in.

En passant’ veegde Geenen ook, het sinds 2015 staande ronderecord van Vincent Lonbois, van de tabellen met een lage 1:35. Goed voor een gemiddelde van meer dan 170 km/u en dat tussen vangrails en langs bomenrijen. Ook regerend IRRC-kampioen, David Datzer dook onder de 1:36 maar kwam niet aan de tijd van Geenen.

Duel tussen Mike Parmentier (18) en de snelle Fransman Gabriel Pons.

Het duel om de titel bij de Superbikes in de Benelux Trophy is na de wedstrijd in Chimay opnieuw razend spannend geworden, want de leider in de tussenstand, Bram Lambrechts, reed niet op het stratencircuit. Zo konden BMW-rijders Yan Ancia en Nederlander Thijs Peeters, Ducatist Lambrechts tot op minder dan 15 punten naderen.

Yan Ancia (91) en Thijs Peeters gaven elkaar geen duimbreed toe.

Met nog twee wedstrijdweekends te gaan, zijn er nog drie kandidaten voor de titel. Ancia en Peeters hielden elkaar perfect in evenwicht door elk eenmaal op het tweede trapje van het erepodium te staan en eenmaal op het derde trapje. Ze finishten telkens op enkele meters van elkaar. Op de verdere ereplaatsen vinden we Gabriel Pons, Jorn Hamberg, Markus Karlsson of nog ‘good-old’ Didier ‘Didi’ Grams. Van Belgische zijde reed Mike Parmentier ook puike races met als geschenk tweemaal een top tien plaats, negende en zevende. Voor het vervolg van de Benelux Trophy moeten we niet al te lang wachten, want volgend weekend staat reeds de volgende race op het programma tijdens Jack’s Racing Day op het TT-circuit van Assen. Om dan ongetwijfeld in de eerste helft van september de apotheose te krijgen in het Luxemburgse Colmar-Berg.

Een zicht op het start/finish-gedeelte van Chimay zoals het nu (nog) is. De controletoren naast de iconische Chimay-brug gaat begin volgend jaar tegen de grond.

Alle van de Open Trophy in Chimay vind je op https://results.ris-timing.be//vitesse/chimay/2024/index.htm

Geschreven op 30 juli 2024
© Motoren & Toerisme