Het GP-circuit van de Nürburgring ademt al bijna een eeuw motorsport en spektakel uit en terwijl de opgedreven Porsches en BMW’s over de Nordschleife knetteren, wandel ik door het ‘Altes Fahrerlager’ naar het Ringmuseum, waar sinds enige tijd ook een beperkte historische motorencollectie te vinden is. Zo zie ik o. a. de Yamaha en Kawasaki 350cc tweetaktmotoren van Jon Ekerold en Toni Mang, die zich vooral in Duitsland figuurlijk naar het leven stonden en elkaar wel rauw lustten. In de paddock vertellen heel wat rijders van de Benelux Trophy me dan ook dat het circuit van de Nürburgring in de Eifel snel en moeilijk is. Ja, zelfs moeilijker dan Assen en Spa-Francorchamps. Op donderdag trok nog een zone met donder en bliksem over de burcht van Nürburg en het aanpalende circuit, maar tijdens het raceweekend kreeg ik een staalblauwe hemel en een loden zon. Het werd zweten geblazen. Velen in het wegracewereldje spreken meewarig over de Benelux Trophy, maar opnieuw en voor de zoveelste keer, - tijdens de laatste seizoenen-, kregen we zowel bij de Supersport als bij de Superbike zinderende races met de nodige spanning en sensatie en ook een portie drama in de vorm van crashes en motorpech.
Tekst en Foto’s: Jan Vermeer