Verslag Benelux Trophy Nürburgring

Het GP-circuit van de Nürburgring ademt al bijna een eeuw motorsport en spektakel uit en terwijl de opgedreven Porsches en BMW’s over de Nordschleife knetteren, wandel ik door het ‘Altes Fahrerlager’ naar het Ringmuseum, waar sinds enige tijd ook een beperkte historische motorencollectie te vinden is. Zo zie ik o. a. de Yamaha en Kawasaki 350cc tweetaktmotoren van Jon Ekerold en Toni Mang, die zich vooral in Duitsland figuurlijk naar het leven stonden en elkaar wel rauw lustten. In de paddock vertellen heel wat rijders van de Benelux Trophy me dan ook dat het circuit van de Nürburgring in de Eifel snel en moeilijk is. Ja, zelfs moeilijker dan Assen en Spa-Francorchamps. Op donderdag trok nog een zone met donder en bliksem over de burcht van Nürburg en het aanpalende circuit, maar tijdens het raceweekend kreeg ik een staalblauwe hemel en een loden zon. Het werd zweten geblazen. Velen in het wegracewereldje spreken meewarig over de Benelux Trophy, maar opnieuw en voor de zoveelste keer, - tijdens de laatste seizoenen-, kregen we zowel bij de Supersport als bij de Superbike zinderende races met de nodige spanning en sensatie en ook een portie drama in de vorm van crashes en motorpech.

Tekst en Foto’s: Jan Vermeer

Actie in de Belgian Twin Trophy.

Voor het derde jaar op rij was de Benelux Trophy te gast bij het Reinoldus Race Weekend, van de Duitse organisator uit Dortmund. Omdat ook het International Dutch Championship dat weekend op de Nürburgring reed, kwamen heel wat noorderburen in actie tijdens de twee Benelux Trophy races. Bij de SSP werden het trouwens volledige podiums met noorderburen. De zeges waren voor Leon Stolte (1-3) in de opening en Sven Wind (2-1) in de herneming. Ook Elias van Roekel en Finn Debruin mochten een keer op het erebordes. De openingsrace werd wel herstart en ingekort nadat Ouri Bikkems en diezelfde Finn De Bruin hard in het decor waren beland.

Ouri Bikkems' weekend was snel voorbij.

Voor superbiker Bikkems, nog mooi op de tweede startrij op de grid na de twee qualifs, was het weekend voorbij. Een andere wedstrijd in de wedstrijd was het duel voor de stek van beste Belgische rijder tussen Jef Van Calster en Pieter Ghysels. Van Calster laveerde het best tussen de tragere 1000cc machines en scoorde met een 5-4, beter dan Ghysels met een 7-5. Met nog twee races te gaan, Chimay en Assen, staat het trio Van Calster-Van Roekel-Ghysels op precies een handvol punten van elkaar. Omdat niet iedereen van stratencircuits houdt is het de vraag wie het laken naar zich toe zal trekken en vooral wie in Assen EN Chimay aan de start zal verschijnen. Ook met Jorn Hamberg, die in Imatra de meeste punten scoorde en in de IRRC aan de leiding gaat, zal in de 600cc klasse van de Benelux Trophy nog rekening moeten gehouden worden.

Supersport-duel tussen Jef Van Calster (#82) en Pieter Ghysels (#181).

Ancia van achterstand naar voorsprong

In afwezigheid van de leider in de tussenstand bij de SBK’s, Vincent Lonbois, -die afgelopen weekend in het Finse Imatra, de tweede race van het IRRC-kampioenschap reed-, wist Yan Ancia wat hem te doen stond.

Bij de Superbikes profiteerde Ancia optimaal.

Twee wedstrijden winnen en de leiding in de tussenstand overnemen. Zo geschiedde ook, maar het heeft de Limburger bloed, zweet en tranen gekost. Het waren vooral Christopher Lequeux en Nederlander Thijs Peeters die hem het vuur aan de schenen legden. Nadat Peeters na de herstart vooraan was weggevallen met elektronicaproblemen op zijn BMW, was het Lequeux die het Ancia moeilijk maakte maar toch was het de rijder uit Beringen die uiteindelijk won.

Duel tussen Wouter Aelterman en Koen Brusten in de Superbike-klasse.

Koen Brusten scoorde, na een wervelend duel met Wouter Aelterman, voor het eerst een podiumplaats in de Benelux Trophy. In Race2 denderde het trio, Ancia-Lequeux-Peeters, in precies een seconde voorbij de dambordvlag. Even reed het Waaltje Lequeux zelfs aan de leiding. Brusten parkeerde zijn Aprilia in de grintbak toen hij opnieuw met Aelterman duelleerde. Hij reed verder en werd negende, terwijl Aelterman opnieuw vierde werd. De positiewissels waren niet te tellen.

Belgian Twin Trophy en Northern Sidecar Cup

Voor de rest stonden op de Nürburgring ook races voor BK-punten op het programma in de BTT, de SSP300 en de zijspannen. Bij de supertwins waren het de Aprilia RS660 machines die te sterk zijn voor de rest van het veld. Sasha De Vits won tweemaal. Ook gastrijder Ferre Fleerackers (2-4), Kenny Meersman (3-2) en Sander Claessen (4-3) mochten op het podium.

Belgian Knight Troy Carpels in actie.

Bij de stocktwins kregen we tweemaal hetzelfde podium met winnaar Geoffrey Vankoekelbergh, voor regerend kampioen Christophe Carlier en Dries Desender. Deze laatste was ook de winnaar in de CB500 Trophy. Kristoffer König en Troy Carpels waren de winnaars in de SSP300 klasse en weerden zich mooi tussen de machines met grotere cilinderinhoud.

Start van de eerste race van de Belgian Twin Trophy.
Strijd bij de zijspannen tussen Baert-Roba en Taelens-Claeys.

Bij de zijspannen tot slot werden Reeves/Rousseau en Wirth/Lüttke de winnaars van de races met mooie ereplaatsen voor Talens/Claeys en Renzo en Vale Van der Donckt. Ook Baert/Roba en Cornet/Seret kwamen in Duitsland in actie.

De volgende race voor de Benelux Trophy is op het stratencircuit van Chimay waar het een overvol programma en een zee van mensen zal worden, en waar de in Finland gevallen en aan de duim geblesseerde Lonbois het opnieuw opneemt met de leider in de tussenstand, Yan Ancia. Ook Jorn Hamberg zal bij de SSP terug van de partij zijn. Het kampioenschap lijkt een mooi vervolg te krijgen met de twee nog resterende wedstrijden

Geschreven op 5 juli 2022
© Motoren & Toerisme