Op het TT-circuit te Assen werd afgelopen weekend de laatste wedstrijd gehouden van de Benelux Trophy 2022. De kampioenen moesten immers nog gekroond worden. De races vonden plaats tijdens het mega-evenement Jack’s Racing Day, waarbij auto-kart- en motorsport wordt gecombineerd met een belevingsfestival dat er mag wezen én gratis inkomkaarten. Een formule die al jaren aanslaat en tienduizenden kijklustigen naar het Asser lint brengt, veelal autosportliefhebbers, maar de motoren en in het bijzonder de Benelux Trophy, konden zich afgelopen weekend ook in de kijker rijden. Ik zag vele Red Bull F1 T-shirts en verder nog oranje shirts met opschrift ‘ I'm back Max!’. Kinderen konden hun hart ophalen aan de elektrische minikarts of modelauto racebanen waarbij de lach van de volwassene soms groter was dan die van hun zoontje. We willen ons allemaal wel eens terug jong voelen. Of het nu woestijnraid buggy's, de ‘huilende’ Maxx Formula renwagens, of de WorldSSP ‘Ten Kate’ Yamaha van Dominique Aegerter waren, rubber moest en zou er tot gort gereden worden, waarbij de Zwitser zelfs volledig in de rook uit het zicht verdween waarbij zijn Yamaha600 vuur vatte aan de uitlaat door al het gesmolten rubber. Tot groot gejoel van de zo goed als volledig gevulde GT- Hoofd- en Haarbochttribunes. Je kent wel die uitdrukking van brood en spelen. Niet echt mijn ding, maar ach, smaken verschillen en het zal de toeschouwers, allemaal getooid in een knalrode ‘Jack’s Racing Day’ pet, worst wezen. Zolang er maar sport, spanning en sensatie te beleven viel. Die petten kon men goed gebruiken want de zomerzon knalde het ganse weekend ook op volle kracht op ieders kruin. Terwijl ik zit te keuvelen in de tweewieler-paddock, die ter hoogte van de Geert Timmer-chicane ligt, crasht Tom ‘Tommeke-wat-doe-je-nu' Boonen met zijn zwart-rode Porsche in de grintbak. Lachjes en gemompel roert zich tussen de campers en trucks. Och, af en toe eindigt iedereen wel eens in de grindbak, op vier of twee wielen.
Tekst en Foto's: Jan Vermeer