Het zat de Vlaamse motordealers niet echt mee in de eerste maanden van het jaar. 2020 was nochtans goed van start gegaan met wat door bijna iedereen als een topsalon werd bestempeld. Maar dan kwam de maand februari waarin het elk weekend stormde en er nauwelijks met een motorfiets gereden kon worden. De eerste week van maart was al niet veel beter en net toen het weer verbeterde sloeg de coronacrisis toe. Op woensdagmiddag 18 maart, om klokslag 12u moesten de motordealers hun winkeldeuren sluiten. Pas op maandag 11 mei konden ze weer heropenen. Hoe gaan de zaken nu? Heeft het mooie weer een positieve invloed op de verkoop en hoe zien ze het verdere verloop van het jaar? Allemaal vragen die we aan vier verschillende Vlaamse motordealers stelden.
Tekst: Bart Jacobs
Introfoto: Bigstock
Foto's: motordealers
Caset Motors - Lichtervelde
“Het is momenteel razend druk”, zegt Johan Caset, zaakvoerder van multimerkendealer Moto’s Caset in Lichtervelde als we hem aan de lijn krijgen. “Er komen veel motorfietsen binnen voor onderhoud. Logisch, want daar hebben we door die zeven weken lockdown een enorme achterstand opgelopen. Maar mensen kunnen nu gelukkig weer rijden. Ik was helemaal niet akkoord met het door de federale regering opgelegde verbod op recreatief motorrijden. Dat was een discriminerende maatregel. Dat er geen treffens, waar honderden motorrijders op afkomen, mochten doorgaan dat begrijp ik nog wel. Maar waarom zou je niet individueel mogen motorrijden. Waarin zit dan het besmettingsgevaar? Ik zie het alvast niet.”