Voxan wil met Max Biaggi wereldsnelheidsrecord voor e-motorfietsen veroveren

Voxan heeft vandaag de beelden van de Wattman ‘gelost’. De Voxan Wattman is de eerste ‘high performance’ motorfiets van de Monegaskische constructeur die zichzelf een jaar of heruitvond als bouwer van e-motorfietsen. De Wattman werd ontworpen en ontwikkeld met maar één doel voor ogen: het wereldsnelheidsrecord voor elektrische motorfietsen verbreken. Voxan kan met Max Biaggi een beroep doen op een rijder met een bijzonder mooi palmares. De Romein werd maar liefst viermaal wereldkampioen 250 cc Wegrace (met Aprilia en Honda) en tweemaal wereldkampioen Superbike (met Aprilia).

De gooi naar het wereldsnelheidsrecord zal echter pas in juli volgend jaar kunnen doorgaan. Voxan trekt daarvoor niet naar de gebruikelijke zoutvlakte van Bonneville – zoals Triumph dat enkele jaren geleden met Guy Martin deed – maar naar het Latijns-Amerikaanse land Bolivië. De plaats van handeling wordt daar de op 3.663 meter hoogte gelegen Salar de Uyuni. Met een oppervlakte van meer dan 10.000 km2 is de Salar de Uyuni ’s werelds grootste zoutvlakte.

Voxan, dat zelf deel uitmaakt van de Venturi-groep, kan voor z’n wereldrecordpoging een beroep doen op de steun van de Amerikaanse industriële groep ROKiT. ROKit is al in verschillende takken van de (auto)racerij betrokken als partner. Zo sponsort het dragracer Alexis Dejoria in de NHRA Funny Car-divisie, is het een partner van de W Series maar vooral ook sponsor van Venturi’s eigen team in de Formule E.

De uitdaging van de wereldrecordpoging wordt om het bestaande record van 329 km/ - vorig jaar gevestigd door de Japanner Ryuji Tsuruta – te kloppen. Al maakt men er zich bij Voxan geen zorgen over dat dit moet lukken. Sterker nog, de Monegaskische constructeur wil het wereldsnelheidsrecord voor e-motorfietsen over de kaap van de 350 km/u tillen.

 

Tekst: BJ

Foto’s: Voxan

Geschreven op 1 juli 2020
© Motoren & Toerisme