Hoe zou BMW’s vlaggenschip er veertig jaar geleden hebben uitgezien?
Hoe zou BMW’s vlaggenschip er veertig jaar geleden hebben uitgezien?
De geschiedenis (her)uitvinden met behulp van de toekomst: dat is in één zin vervat wat we jullie de komende tijd regelmatig gaan voorschotelen. Omdat het leuk is en omdat je van wat destijds niet gebeurde, misschien toch iets kan leren van wat nog komen kan in de toekomst… Het uitgangspunt voor deze nieuwe reeks is telkens een model of situatie uit de hedendaagse motorwereld.
We beginnen dit experiment bij de BMW K 1600, omdat dit een motorfiets is die we als M&T-redactie goed kennen en we gaan ervanuit dat dit ook het geval is bij onze lezers. Bovendien is dit ook een motorfiets waar veel lezers van dromen.
In 1984 was er natuurlijk nog lang geen sprake van een zescilinder motor bij BMW Motorrad. Een half decennium eerder bevond het merk uit München zich nog in financieel nauwe schoentjes. Het commerciële succes van de R 80 G/S – eigenlijk de allereerste GS dus – zou het merk echter in staat stellen om een viercilinder-in-lijn motor te ontwikkelen waarmee het de Japanse fabrikanten kon beconcurreren. Dat liter-blok dat de K100 zou aandrijven werd door de motorpers destijds al smalend ‘the flying brick’ genoemd. En toegegeven, het had wel wat van een baksteen weg.
Ja! Met de R 100 RT en de K 100 RT had BMW zelfs twee toerbuffels in het gamma zitten. De klant had dus de keuze uit twee verschillende filosofieën, of uit traditie en moderniteit… Op een echte super-deluxe toermachine zou het in 1984 nog twee jaar wachten worden. Pas in 1986 kwam BMW met de K 100 LT (van Luxus Tourer).
Misschien wel. BMW Motorrad kon wellicht ook in de jaren ’80 al rekening op de know-how van BMW’s autodivisie. En die had zescilinders met verschillende slagvolumes verspreid over de toenmalige series – 3, 5, 6 en 7 – in het gamma zitten. Gezien BMW Motorrads lange ervaring met cardan-aandrijving had een miniatuurversie van die zescilinder technisch wellicht tot de mogelijkheden behoord.
Omdat onze photoshop-kwaliteiten behoorlijk beperkt zijn, hebben we die vraag maar aan een AI-programma (Pixlr) gesteld. En dat kwam met volgende ‘inzendingen’ voor de proppen.
De vormgeving van deze denkbeeldige K 1600’s uit 1984 doet zeker ‘eighties’ aan. Maar vooral het motorblok, of het wegwerken ervan, lijkt het moeilijkst weer te geven. We zien vooral varianten van iets wat sterk op een boxer-blok lijkt. Al kan de AI hier ook wel suggereren dat het om een zogenaamde ‘flat-six’ motor – zoals dat het geval was én is in de Porsche 911 – gaat. BMW Motorrad zou z’n K 1600 beslist niet met dit motortype aangedreven hebben. De AI suggereert dat de K1600 ofwel één of twee grote koplampen zou hebben gehad. In principe waren beide pistes anno 1984 niet onmogelijk geweest, maar in zeker twee van de gevallen ogen de koplampen net iets te modern. Datzelfde kan in een aantal gevallen ook gezegd worden over de upside-down voorvork.
De kleurstellingen ogen, zeker vanuit het perspectief van 2024, soms knullig. Maar destijds was dat vaak gewoon zo en voor de nostalgici onder ons is dat misschien gewoon wel hartverwarmend.
Tekst: BJ
Beelden/Bewerking: Pixlr.com/Plan C Graphics
Foto's: BMW Group Press