Wat als...: Honda de NS 400 R nu op de markt zou brengen?

Hoe zou Honda’s beruchte tweetakt triple er in 2024 kunnen uitzien?

Motorfabrikanten houden ervan om succesnummers uit de jaren ’80 en ’90 te lanceren. Zo zagen we de afgelopen jaren de Africa Twin, de Hornet en de Transalp terugkeren bij Honda. Maar wat zou dat geven met een minder evident model als de NS 400 R?

AI brengt een beeld van de ‘2024 Honda NS 400 R’ dat gebaseerd is op de Rothmans-versie uit 1986.  Logisch, want de wit/blauw/rode/gouden-kleuren van het Brits-Zuid-Afrikaanse tabaksmerk was goed voor de meest verkochte versie van de NS 400 R. Toch lijken de contouren van de AI-versie meer op die van de NSR500V die ruim tien jaar later als productie-racer ten tonele kwam, dan die van een eigenlijke NS 400 R. Ook de uitlaattrajecten worden anders weergegeven dan ze op de NS 400 R daadwerkelijk waren. Bovendien is er niet de minste hint van een expansie-traject zoals dat op de NS 400 R wel het geval was.

Toch geeft AI een mogelijke hedendaagse NS 400 R telkens als een ranke, slanke motorfiets weer. Zelfs op de computer-gegenereerde beelden lijken de futuristische Honda's geen grammetje te veel te hebben. En bovendien lijken ook de bandenmaten - althans op het zicht - min of meer overheen te komen met die van de oorspronkelijke versie. Die had namelijk meer weg van een 'gespierde' kwartliter dan van een 500cc-machine. 

Het origineel hier in de begeerlijke Rothmans-versie uit 1986. Foto: H and H Auctions

De Honda NS 400R?

Bijna 40 jaar geleden bracht Honda de NS 400 R op de markt. Het was een, zelfs voor die tijd, weinig voor de hand liggende sportmotor. Met een vermogen van om en bij de 75 pk, een drooggewicht van 162 kg en een cilinderinhoud van 387cc was de NS 400R wel degelijk een sportieve motorfiets. Maar in vergelijking met de rivalen van Suzuki (de RG 500) en Yamaha (de RD500LC) moest de Honda het met één cilinder minder doen. Vandaar ook het verschil in cilinderinhoud.

De in 1985 gelanceerde NS 400 R was sterk geïnspireerd door Honda’s NS500 racemachine, waarmee Freddie Spencer zich in 1983 tot wereldkampioen in de 500cc koningsklasse wist te kronen. Opmerkelijk was dat Honda toen in tegenstelling van de andere constructeurs voor een V3 koos.

De NS 400R was dus een spin-off van die machine. Net als z’n rivalen zou de NS400 maar met mondjesmaat geproduceerd worden. Honda mikte met de tweetakt triple vooral op de Duitse markt, maar een aantal Europese importeurs zag de NS 400 R ook zitten.

Met welk huidig Honda-model kunnen we de NS 400 R vergelijken?

Tweetaktmachines zijn door Honda allang in de ban gedaan – Honda bouwde z’n laatste tweetakt-crossers in 2007 – maar de voor 2024 opnieuw gelanceerde CBR600RR en de CBR1000RR-R zijn uiteraard ook uiterst sportieve motorfietsen. Beiden zijn, zeker in het geval van de Fireblade geen spek voor ieders bek, al was het maar voor het prijskaartje dat eraan vasthangt. Toch zijn deze motorfietsen een stuk gebruiksvriendelijker dan de NS 400 R. Niet alleen door de elektronische rijhulpmiddelen waar ze over beschikken, maar ook al omdat je  zelf geen pre-mix moet bereiden vooraleer je ermee op pad gaat.

 

Hoe realistisch is een nieuwe Honda NS 400 R?

Totaal onrealistisch aangezien Honda de tweetakt al jaren afgezworen heeft. Die politiek heeft hen in bepaalde segmenten misschien wel omzetverlies gekost, maar dat was slechts minimaal.

Anderzijds is het niet ondenkbaar dat Honda ooit nog met een ultralichte en sportieve twee- of viercilinder viertakt zou komen. Een driecilinder motorblok achten we erg onwaarschijnlijk omdat Honda daar bijna geen traditie in heeft. Lichte sportieve motoren lijken opnieuw de wind in de zeilen te hebben, dus waarom zou Honda op termijn bijvoorbeeld niet met een CBR500RR komen? Rank en slank als een NS 400 R...

 

Tekst: BJ

Beelden: AI/Pixlr

Foto: H and H Auctions

Video: YouTube.com/The Bike Specialists

 

Geschreven op 15 februari 2024
© Motoren & Toerisme