Wintertips van FEBIAC

Voor de meeste ervaren motorrijders is onderstaande hopelijk de evidentie zelve, maar omdat een gewaarschuwd piloot er twee waard, is geven we de handige tips die FEBIAC nog eens op een rijtje zet graag mee. Duw ze misschien ook eens onder de neus van vrienden en familie die op pad zijn met vierwielers. Die kunnen er ook uit leren.

De meeste motor- en scooterrijders laten hun gemotoriseerde tweewieler in de winterperiode op stal staan. Maar er zijn nog altijd doorgewinterde motorrijders die ook in winterse omstandigheden de weg op gaan. FEBIAC (de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie) raadt hen aan extra zichtbaar te zijn en roept eveneens automobilisten op opmerkzaam te blijven.

Motorrijden heeft voor een belangrijk deel van de motorbezitters een hoge fun-factor en slecht of (te) koud weer draagt daar niet aan bij. Vandaar dat velen van hen in deze periode de gemotoriseerde tweewieler in de garage of de stalling laten staan. Het is niet alleen minder plezierig om in koude en natte weersomstandigheden te rijden, maar ook de motor of scooter zelf hebben er onder te lijden, zeker als er zout op de wegen gestrooid is. Pekel tast het aluminium en de lak aan. Dat is ook het geval bij auto’s, maar daar neemt de carrosserie het zicht op aangetaste onderdelen weg. Bij motoren (en in mindere mate bij scooters) niet: motorblokken, uitlaten en wielen vallen direct op, dus dan ook de inwerking van strooizout.

 

Foto: Alissa de Leva

Warm en droog

Toch zijn er doorrijders. Motor- en scooterbezitters die voor temperaturen tegen (en zelfs onder) het vriespunt niet terugdeinzen. Zij laten de gemotoriseerde tweewieler enkel binnen als er sprake is van ijzel en sneeuw. De techniek laat ook toe, bij lagere temperaturen de weg op te gaan. De duurdere motoren en scooters zijn tegenwoordig standaard uitgerust met handvatverwarming en zadelverwarming. Is dergelijke verwarming niet standaard gemonteerd dan zijn er in de accessoireszaken verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Windschermen houden de (koude) wind weg van de berijder. Het principe van winterrijden is ook: zorg voor isolerende, wind- en waterdichte kleding. Op het vlak van motorkleding zijn er de laatste jaren grote stappen gezet. De tijd dat een ‘motard’ een krant onder zijn jas stak is al lang voorbij. De jassen en broeken van tegenwoordig zijn voorzien van speciale wintervoeringen en membranen die wind en water tegenhouden maar toch ademend zijn. Ook is er lichte maar warme onderkleding beschikbaar. Goede handschoenen en laarzen zijn eveneens belangrijk. Immers bij blootstelling aan koude trekken de bloedvaten in de huid zich samen en stroomt er minder bloed naar de huidoppervlakte. De handen en voeten worden door die verminderde bloedtoevoer kouder. Tegenwoordig zijn er ook handschoenen, jassen en zelfs zooltjes met elektrische verwarmingselementen in de handel beschikbaar. En om de benen extra te beschermen zijn er schootsvellen die op motoren en scooters gemonteerd kunnen worden. Om opwaaien te voorkomen zijn die beenbedekkingen uitgevoerd met gewichten aan de onderzijde.

Zichtbaarheid

Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC, stipt aan dat goede zichtbaarheid in deze periode van het jaar extra belangrijk is. Tijdens de ochtend- en avondspits is het namelijk donker of schemerdonker. Motoren en scooters vallen tussen al de andere verlichte voertuigen minder op. Sommige motor- en scooterrijders hebben aan de zijkanten van het motorblok mistlampen gemonteerd. Die lampen vormen samen met de normale verlichting een driehoek die de motor of scooter meer volume geeft. Daardoor is die ook beter te zien is. Persbericht Motor- en scooterrijden in de winter: zichtbaarheid extra belangrijk Datum : 13/12/2019 “We raden motor- en scooterrijders die in deze maanden blijven rijden, ook aan om extra voor hun zichtbaarheid te zorgen door het dragen van fluo-gele of -oranje vesten met reflecterende banen,” zegt Stijn Vancuyck ook. “En we doen een oproep naar automobilisten om oplettend en waakzaam te blijven. Er zijn inderdaad minder motor- en scooterrijders op de weg dan in de zomermaanden en dat maakt dat ze door hun beperktere aantallen ook al minder opvallen. En ook in de winter geldt dat het inzetten van de motor of scooter een bijdrage levert aan het oplossen van file- en parkeerproblemen.”

Opladen

Voor de motoren en scooters die nu in de winterstalling staan, geldt dat die in deze maanden nog altijd onderhoud gepleegd moet worden. De batterijen hebben ook last van koude. Als er niet met de motor gereden wordt, lopen die langzaam leeg. Een druppellader is dan een oplossing. Op die manier blijft de spanning in de batterij op peil en kan de motor of scooter makkelijk gestart worden als de ergste koude voorbij is. Daarnaast wordt aangeraden om de wielen bij lang stilstand geregeld te draaien zodat niet een hele winter één deeltje van de band in contact met de vloer staat. En als de motor dan weer rijklaar wordt gemaakt, is het controleren van de bandenspanning geen overbodige luxe....

Geschreven op 19 december 2019
© Motoren & Toerisme