Yamaha R1 blijft voortbestaan, maar niet meer als straatmotor

Wereldschokkend nieuws was het verdwijnen van de Yamaha R1 uit de regulier line-up niet. Superbikes zijn de laatste jaren een zeldzaamheid geworden op de openbare weg, maar Yamaha blijft de R1 niettemin behouden  als circuitmachine. Het komt dan meteen ook met twee versies van de vernieuwde R1:  Race en GYTR.

De Yamaha R1 kende de voorbije 10 seizoenen veel succes in de racerij, zoals hier bij de zege van YART Yamaha in de 24 Hours of Spa van vorig jaar. Foto: Yamaha Racing

Sinds de R1 tien jaar geleden z’n huidige silhouette aannam, won Yamaha’s Superbike een pak titels en dat in zowat alle mogelijke kampioenschappen (WK Endurance, WK Superbike, British Superbike, MotoAmerica Superbikes, IDM Superbikes, …). De machine heeft dus duidelijk een pedigree om u tegen te zeggen. Tegelijkertijd profiteerden de R1 Race en R1 GYTR mee van de ervaring die Yamaha in de MotoGP opdeed met de M1.

R1 Race

De Race mag gezien worden als basisversie van de vernieuwde Yamaha R1. De mechanische basis blijft nog steeds de gekende vier-in-lijn crossplane motor. Yamaha geeft een vermogen op van 200 pk en daarmee zijn de prestaties ongewijzigd. 

De vernieuwing zit ‘m bij deze generatie R1’s vooral in de aerodynamica, de vering en verfijnde elektronica. De aerodynamischa evolutie komt tot uiting in de aanwezigheid van winglets op de R1. Deze winglets moeten de feedback bij aanremmen en het nemen van bochten verbeteren. Om gewicht te besparen zijn ze in koolstofvezel uitgevoerd.

 

KYB levert een nieuwe 43 mm upside-down voorvork voor de R1 Race. Die heeft voortaan een rechter vorkpoot die instaat voor de uitgaande demping, terwijl de linker de ingaande demping behuist. Elke vorkpoot heeft nu een basisventiel, ontworpen om de druk in de cilinder te optimaliseren door het stromen van olie naar de onderkant van de vork te beperken of helemaal te voorkomen.

Op elektronisch vlak leunt de Yamaha R1 Race flink bij de R1M van de vorige generatie aan. Alle controle-systemen (zie specificaties hieronder) zijn nu in drie verschillende standen instelbaar. Daarnaast beschikt de R1 Race over Yamaha's Quickshift System (QSS) en Vermogen-selectie modi (PWR).

TECHNISCHE SPECIFICATIES: R1 RACE

  • Nieuwe op MotoGP geïnspireerde downforce winglets
  • Nieuwe generatie KYB voorvork
  • Nieuwe Brembo hoofdremcilinder voor en Stylema remklauwen
  • Nieuwe zadelhoes met uitstekende grip
  • Volledig gericht op het circuit, alle wegonderdelen zijn verwijderd
  • 998 cc 200 pk crossplane viercilindermotorblok met lineair koppel
  • Geavanceerd elektronicapakket
  • 6-assige IMU met gyroscopische sensoren voor 3D-bewegingsgegevens Banking gevoelige tractiecontrole (TCS) en slipcontrole (SCS)
  • Power Delivery-modi (PWR)
  • Front Lift Control (LIF) en Launch Control (LCS)
  • Quick Shift-systeem (QSS)
  • Engine Brake Management (EBM) en Brake Control (BC)
  • Aluminium Deltabox-frame met korte wielbasis
  • Opwaarts gerichte aluminium achterbrug/magnesium achterframe
  • Magnesium achterwielen en 17 liter aluminium brandstoftank
  • 4,2 inch TFT-instrumentenpaneel met trackmodus

R1 GYTR

Voor wie het nog ietsje meer mag of moet zijn, brengt Yamaha ook een GYTR-versie van z’n R1 op de markt. In tegenstelling tot de R1 Race kan je de GYTR-versie niet zomaar bij elke Yamaha-dealer bestellen. De GYTR-versie wordt alleen door GYTR Pro Shops (servicepunten voor de klantenracerij) verkocht. In de Benelux is er maar één GYTR Pro Shop en dat is bij Ten Kate Motoren in het Overijsselse Nieuwleusen.

In feite is de GYTR-versie een R1 Race die opgebouwd is met GYTR-onderdelen. Zo kom je tot een motorfiets die volledig voldoet aan de Superstock 1000-reglementering van de FIM en waarmee je zo van start kan gaan in kampioenschappen als het FIM EWC (mits enkele endurance-aanpassingen), het National Superstock 1000 van de BSB, of zelfs de Superstock TT. Yamaha vermeldt geen prijs, voor deze kant-en-klare racemotor maar verwacht maar dat hij prijzig is.

TECHNISCHE SPECIFICATIES: R1 GYTR

  • Nieuwe zwarte racekap van glasvezel met op MotoGP geïnspireerde winglets en stickerset
  • Nieuwe generatie KYB voorvork
  • Nieuwe Brembo hoofdremcilinder voor en Stylema remklauwen
  • Nieuwe GYTR raceset aan de achterkant
  • Nieuwe GYTR R1 stuurset
  • GYTR Racing ECU (SST spec)
  • GYTR Racing kabelboomset
  • Akrapovic Race uitlaatdemper met middendempingssysteem (< 100 dB)
  • GYTR AIS-stekkerset
  • 15/42T 520 tandwielen en 520 raceketting
  • GYTR ABS-emulator
  • GYTR AAN/UIT schakelaar
  • GYTR remleiding set
  • GYTR Racing-brandstoftankdop
  • GYTR motordekselset
  • GYTR sharkfin achtertandwielbeschermer
  • GYTR remhendelbescherming
  • Standaardhaakset en racestandaard aan de achterkant
  • GYTR stuurstoppers
  • GYTR Racing-scherm
  • Brembo Z04 Racing remblokken

 

Nog wel verkrijgbaar op overzeese markten: de Yamaha R1 en R1M

De stringente Euro 5+ normen en de dalende markt voor krachtige sportmotoren hebben ervoor gezorgd dat Yamaha de R1 in Europa niet meer als straatmodel commercialiseert. De situatie ligt anders in markten zoals Australië, Canada en de Verenigde Staten waar de R1 en de R1M nog wel in de catalogus blijven staan. Voor 2025 profiteren die modellen mee van de evolutie die we ook op de Race-versie zien: winglets, vernieuwde KYB voorvork en uitgediepte elektronica.

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Yamaha Motor Europe Press

Video's: YouTube.com/Yamaha Motor Europe en YouTube.com/Yamaha Motor USA

Geschreven op 20 september 2024
© Motoren & Toerisme