Vanaf volgend jaar zal Yamaha’s R1 in de EU niet meer gehomologeerd worden voor weggebruik, maar daarmee is de geschiedenis van dit iconische model is nog niet voorbij.
Vanaf volgend jaar zal Yamaha’s R1 in de EU niet meer gehomologeerd worden voor weggebruik, maar daarmee is de geschiedenis van dit iconische model is nog niet voorbij.
Het gerucht ging al een tijdje in Groot-Brittannië en wordt nu ook bevestigd door Yamaha Motor Europe: vanaf volgend jaar wordt de Yamaha R1 niet meer gehomologeerd voor gebruikt op de openbare weg.
“De motorfiets wordt vanaf 2025 niet meer gehomologeerd voor de weg in Europa, omdat de markt in Europa is veranderd, de eisen van Yamaha's klanten zijn geëvolueerd en de kosten om te voldoen aan de Euro5+ homologatie-eisen aanzienlijk zijn voor een motorfiets die bijna net zo vaak op het circuit als op de weg wordt gezien”, licht Yamaha Motor Europe’s marketingmanager voor de Benelux, Aksel Koopman toe.
De eerste versie van de Yamaha R1 werd in september 1997 voorgesteld als 98-model. De eerste racesuccessen (in de FIM Superstock 1000 Cup) volgden quasi onmiddellijk, maar ook in nationale raceklassen over de hele wereld en in de Yamaha-showrooms boekte het model succes. Door een reglementswijziging kwam de R1 vanaf het seizoen 2005 ook in aanmerking om in het WK Superbike uit te komen. Het was de Amerikaan Ben Spies die de Yamaha R1 in 2009 z’n eerste van twee wereldtitels bezorgde. Twaalf jaar later was het de beurt aan Toprak Razgatlioglu om de R1 naar de wereldtitel te sturen.
Yamaha mag de R1 dan niet meer laten homologeren voor weggebruik in de EU, de motorfiets zal echter niet verdwijnen. In landen als Australië, Canada en de Verenigde Staten blijft de R1 gewoon op de markt en ook hier zal een Track-versie – naar analogie met de R6 – in de Yamaha-catalogus blijven staan. Marketingmanager Aksel Koopman legt uit, “De R1 blijft de motor waarmee Yamaha racet, niet alleen in WorldSBK en EWC, maar ook op nationaal niveau en voor circuitrijders. Voortdurende ontwikkeling is essentieel om de R1 competitief te houden. Daarnaast zal Yamaha de racerij blijven gebruiken om GYTR onderdelen voor de R1 te ontwikkelen, die beschikbaar zullen blijven voor klanten.”
Tekst: BJ
Foto's: Yamaha Motor Press, Archief M&T/Gold and Goose, Yamaha Racing