Yamaha heeft een leuk concept te pakken! Met een karavaan van het belangrijkste nieuwe model trekt de marketingmachine door Europa om potentiële kopers warm te maken. Net als vorig jaar mogen we enkele kritische lezers uitnodigen, die met talloze jaren rijervaring op de meest uiteenlopende motoren de ideale recensenten zijn. Ik laat mijn mening deze keer achterwege en geef het woord aan onze lezers.
Dirk Ongena
“Van bij het lekken van de eerste foto’s had ik al een boontje voor het model. De Ténéré 700 ziet er rank en hoog uit zoals een offroader er moet uitzien. Ik was verbaasd dat ik met mijn 1m78 zonder problemen met beide tippen de grond kon raken en niet moest balanceren. Eveneens vind ik de koplamp met 4 kleine LED’s een prachtig detail.
De eerste kilometers waren wat onwennig, zeker als je van een tourbuffel als de BMW RT overstapt, maar al vlug voel je je vertrouwd op de Ténéré. Het CP2 blok bulkt van de souplesse en je kan zowel schakellui rondtuffen als de hogere toeren opzoeken. De gasrespons is direct zonder agressief over te komen. De 74 paardjes zijn meer dan voldoende om vlot door het dagelijks verkeer te laveren en voor het offroad rijden, maar op de autosnelweg vind ik het maar net voldoende. Niet dat hij je daar in de verlegenheid brengt maar ik heb liever wat power te over. Het kleine windschermpje doet wel verbazend goed zijn werk, maar voor ritten op de autosnelweg mocht het iets groter zijn.
De versnellingsbak werkt soepel alhoewel ik meerdere malen te maken kreeg met een valse neutrale bij het terugschakelen tussen vier en drie. Dit kan uiteraard te maken hebben met het testexemplaar waar ik mee reed dat duidelijk sporen had van “mishandeling”. Voor mij mocht, mede door mijn grote handen, de koppelings- en remhendel iets verder staan maar deze waren niet instelbaar. Bij sommige andere lezers had ik opgevangen dat ze zelfs te ver stonden. Bij deze een gemiste kans van Yamaha om die niet standaard te voorzien, jammer...
De Ténéré 700 stuurt precies en stabiel en zelfs offroad kan je hem heel gemakkelijk van koers doen veranderen door met je knieën een impuls te geven tegen de benzinetank. De standaardinstelling van de achtervering vond ik met mijn honderd kg wat te slap. Op slecht wegdek met een vlotte rijstijl voelde ik hem regelmatig in de bochten pompen maar nooit heb ik het gevoel gehad dat hij je in de problemen brengt. Gelukkig kan je de veerinstelling manueel instellen. Eveneens positief is het uitschakelbare ABS voor als je offroad gaat. Naar mijn mening grijpt deze veel te vroeg in op onverhard. Eveneens positief is dat dit al rijdend kan worden uitgeschakeld maar de bedieningsknop had beter op het stuur gestaan i.p.v. op het instrumentenpaneel dat je alle nodige info meegeeft zolang je al zittend rijdt. Bij een rechtstaande houding staat het instrumentenpaneel te verticaal om duidelijk te kunnen aflezen.”