Wat met een lege batterij?

Na de winter kampen motoren vaak met startproblemen. Oorzaak: de startbatterijen zijn leeg. Dat komt doordat een batterij zijn lading na verloop van tijd verliest én doordat de computers van moderne motoren altijd wat stroom verbruiken. Daarom kun je de startbatterijen ‘s winters beter aan een goede onderhoudslader aansluiten, zoals de Tecmate Optimate 4. Dan blijft de batterij in topconditie. Heb je dat niet gedaan, laad de batterij dan in elk geval op voor je gaat rijden. Een goede lader heeft een herstelprogramma, dat een sterk ontladen batterij soms nog vlot kan trekken. Toch is het dan aan te raden de batterij bij je dealer door te laten meten. Bij het ontladen ontstaat namelijk loodsulfaat op de platen. Zit dat er te lang op, dan is het moeilijk terug te vormen. Je batterij haalt de 12,7 volt nog wel, maar is veel capaciteit kwijt. De spanning daalt bij het starten dan te veel, vooral als het koud is. Is de capaciteit minder dan 85%, dan is het verstandig de batterij te vervangen.

Lithiumbatterij en winterkou

Lithiumbaterijen hebben een hogere capaciteit en minder last van zelfontlading. De kans dat ze het na de winter nog doen is dus groter. Jammer genoeg zorgen ze gedurende de winter juist vaak voor startproblemen, doordat de batterijspanning bij lage temperaturen verder daalt dan bij lood-zwavelzuurbatterijen. Ook opladen kan een probleem zijn: als je laadt bij heel lage temperaturen worden de lithiumionen niet opgenomen in de anode, maar blijven ze kleven op het oppervlak.* Ze vormen dan een laagje lithiummetaal. Dat verschijnsel wordt ‘plating’ genoemd en leidt tot permanente degradatie van de batterij. Het kan zelfs interne kortsluiting en een ‘thermal runaway’ veroorzaken: brand dus. Bij EV’s wordt dat vaak tegengegaan door de batterij te verwarmen tijdens het laden. Een lithiumbatterij geladen houden met een druppellader is dus geen probleem, een ontladen batterij opladen in vrieskou wel.

* Bron: Nederlands Instituut Publieke Veiligheid

Foto door Peter Aansorgh

© Motoren & Toerisme