Ik stippel een rondje uit van zo’n 120 kilometer door Bayern, met een klein uitstapje in Oostenrijk om zeker zoveel mogelijk stuurbaantjes mee te nemen. De eerste vijftig kilometer sturen we de R NineT door de Ammergauer Alpen, gelegen op de grens van Beieren en Tirol. Deze streek is vooral bekend voor twee immense kastelen die je er terugvindt: Schloss Linderhof en Schloss Neuschwanstein. Ik wil vandaag vooral rijden en laat deze toeristische trekpleisters links liggen. Mocht je hier ooit zelf komen cruisen is het wel aan te bevelen om even de tijd te nemen voor een bezoek aan minstens één van deze kastelen. Ik verlaat Beieren langs de Ammergauer Alpen om zo Tirol binnen te rijden. Hoewel we nu eigenlijk de thuisgrond van de BMW R nineT hebben verlaten blijft hij zich bijzonder goed in zijn nopjes voelen op de brede, kronkelende bergwegen. De weg langs de Plansee is het moosite stukje Oostenrijk dat we passeren. Dit zes kilometer lange meer speelt een grote rol in de opwekking van elektriciteit in de streek en is ook een belangrijke toeristische trekpleister. Je kan er naar hartenlust zwemmen en bootje varen, niet onaangenaam bij temperaturen rond de 30 graden vandaag. Na de Plansee rij ik terug richting Duitsland en de horizon wordt gekenmerkt door één hoge bergtop. De Zugspitze is met z’n 2.962 meter de hoogste berg van Duitsland en de rest van de route maak ik eigenlijk gewoon een ommetje rond de berg tot in Garmisch-Partenkirchen. Vlak voor het binnenrijden van Garmisch probeer ik zo dicht mogelijk bij de top van de Zugspitze te geraken, maar hoger dan de Eibsee, een meer op een hoogte van een duizendtal meter, geraak je niet. Wil je toch naar boven, om er ondermeer een wandeling te maken langs de twee gletsjers die bovenaan de berg gelegen zijn, dan kan je dat doen met een lift vanaf de Eibsee of met een treintje vanuit het centrum van Partenkirchen.